Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методики для самостійних психологічних досліджень

 

Самостійна робота студентів передбачається навчальною програмою. Викладач визначає, які із запрпонованих завдань можна запропонувати всім студентам для виконання в позаурочний час. Інші завдання можуть бути виконані студентами замість пропущених занять, для поглиблення самопізнання та самовдосконалення.

 

"Головне у моєму житті”

Згадайте і перелічіть все, що заповнює ваше життя. Найкраще це зробити, згадавши, що відбувалося, чим ви займалися, скажімо, в останній місяць. Записуйте все, що згадується. Після цього цей перелік зменшіть до 15 – 20 пунктів. Тепер спробуйте його проранжувати, позначивши цифрою 1 те, що, виходячи з вашої системи цінностей, займає, перше, друге місце. Визначте таким чином 5 – 7 складових вашого життя, які вважаєте найбільш значущими, головними. Спробуйте до цих цінностей підібрати картину, фотокартку, малюнок, які б в образній формі ілюстрували це. Наприклад, материнська любов може бути представлена, як промені сонечка, як добрі руки, що тримають маленькі дитячі рученята, і таке інше. Ці картинки ви можете видрукувати і представити у вигляді слайдів на диску, на аркуші ватмана або зробити колаж. Обов’язково напишіть, обґрунтуйте чому саме це і в саме такій послідовності ви визначили.

А тепер визначте 5 – 7 складових вашого життя, що знаходяться на останньому місці у вашому переліку. Дайте відповіді на запитання: „Чому це є у моєму житті ? Чи потрібно це мені?”

Далі, виходячи зі 100%, проаналізуйте, скільки відсотків коштів вашого часу, зусиль, думок і емоцій належить кожній з найважливіших для вас речей і скільки ви витрачаєте на те, що визначили як найменш важливе.

Прокоментуйте отриманий результат.

 

“Життєвий шлях людини”.

Прочитайте, принаймні, одну з притч (Р. Бах “Чайка по имени Джонатан Ливингстон”, “Иллюзии”, Г. Гессе “Сіддхартха”, П. Коєльо “Алхимик”, “Вероника решает умереть”), або твір Д. Граніна “Эта странная жизнь” (можна прочитати їх всі) та спробуйте у довільному вигляді навести свої міркування щодо тих зразків реалізації життєвого шляху, що наводяться у них.

Які паралелі з власним життям у вас виникають?

Обсяг: 3-4 стор.

“Позитивне в негативному”

1. Навести 5 подій Вашого життя (ті, що відбулись надавно, або в минулому), які Ви вважаєте негативними (хвороба, вкрали гаманця, тощо).

2. В кожній з 5 подій знайти 5 позитивних проявів.

3. Написати кілька своїх негативних рис (лінь, неорганізованість, тощо) – не менше 5. В кожній негативній рисі знайти позитивне.

Обсяг: не менше 5 сторінок.

“Зебра”[8]

Розділіть листок паперу на 4 частини. Зліва вгорі наведіть перелік своїх переваг (позитивних рис характеру). Справа вгорі перелічіть свої недоліки (негативні риси). Кожний список має складати не менш ніж 5 якостей, можна по сім (кількість рис має бути однаковою). Зліва внизу перелічіть, що в собі ви хотіли б розвинути, посилити (кількість рис така ж). Справа внизу помістіть перелік якостей, які ви хотіли б викорінити, позбавитись від них.

В кожному з переліків якості розташуйте в ієрархічному порядку – від найбільш суттєвих до найменш для вас значимих. Порівняйте ці списки (кожний з усіма іншими, по черзі), звертаючи увагу на самі якості та місце їх розташування. Спробуйте сформулювати помічені вами закономірності.

У своїй книзі "Мистецтво бути собою" В. Леві наводить приклад характеристик, які, на наш погляд, багато хто може взяти на озброєння. Чому Чорно-Білі? Тому, що складаються з двох обов'язкових списків: чорного і білого, мінусів і плюсів, переваг і недоліків. Простіше назвати їх «Зебрами» (оскільки кожна людина, як і життя, не чорна і не біла, а в "смужки").

 

От зразок такої характеристики:

+ (Білий список) – (Чорний список)

Мої переваги Мої недоліки
1. Альтруїзм 2. Здатен радіти за іншого 3. Передбачливість 4. Довірливість 5. Незлопам'ятність 6. Прагнення до самовдосконалення 7. Відданість 1. Легко зневірююся 2. Заздрістність 3. Боягузтво 4. Некритичність відносно навіювання 5. Запальний 6. Хворобливе самолюбство 7. Егоїстичність відносно близьких
(+) Ціль – ідеал(набути, збільшити, розвинути) (–) Ціль – проблема (позбавитись, зменшити, викорінити)
1. Оптимізм, радість життя 2. Спокій 3. Впевненість в собі 4. Доброзичливість, увага до людей 5. Вміння мислити 6. Самокритичність на основі власних ідеалів 7. Відчуття внутрішньї свободи 1. Тривожність 2. Відчуття неповноцінності 3. Дратівливість 4. Глупість 5. Залежність від чужої думки 6. Брехливість 7. Заздрісність  

 

Дуже важливий момент: “чорне” і “біле”, плюси і мінуси, чесноти і недоліки в самохарактеристиках мають бути зрівноважені. Тобто, має бути рівне число пунктів в обох графах. Немає недоліку, який з іншого боку не був би чеснотою, перевагою – і навпаки. Якщо або “чорне”, або “біле” значно переважає, або ж вам важко перелічити риси “чорного” та “білого” списку, це є свідченням ваших проблем з самопізнанням.

Бажано, щоб і в «Зебрі» кожен плюс і мінус одного номера відповідали б один одному – як протилежності або як різні сторони одного і того ж.

 

Користуючись переліками, що є в «Зебрі» можна побудувати «Дерево цілей».

Припустимо, ви формулюєте свою ціль-проблему як: «Позбутися від дратівливості». Задайтеся запитанням: А для чого це необхідно?». Згадаєте, проаналізуйте моменти, коли ви не були дратівливі, відслідкуйте хоча б деякі зв'язки, залежності. Припустимо, вийде:

 

А що для цього необхідно?

А що для цього?

 

 

І так далі. Так можна обробити і кожен пункт «Зебри». А з чого ж починати?.. Хоча б з того, що здається досяжним. Припустимо, вам здасться досяжним «у кожнім вміти бачити чесноти». ( А чому б і ні? Адже ваші власні чесноти здаються вам цілком видимими, тільки інші не бачать їх.) Почніть посилено вживатися в ролі: Психотерапевта, Адвоката, Діда Мороза й інших істот, чия схильність або спеціальність – бачити людей привабливими. Усе це допоможе вам знайти і зміцнити бажане самопочуття. Результат – рятування від дратівливості.

Зрозуміло, що і «Дерево Цілей», і «Зебра» можуть бути необмежено великими, тому потрібна чіткість і лаконічність. Практичніше за все – не менше трьох пунктів розгалужень) і не більше десяти-дванадцяти загальних пунктів.

Само собою зрозумію: мова йде винятково про ваші душевні якості, властивості розуму, характеру, поведінку. Якщо в графі «мінус» ви будете писати: «неприваблива зовнішність», «відсутність автомобіля», а в графі «плюс» – «власна квартира», «підвищена стипендія», то ви неправильно зрозуміли завдання.

"20 років по тому...”

Уявімо собі, що минуло 20 років. Сьогодні ви святкуєте 20-річчя початку своєї кар’єри. Чого за цей час ви досягли?

- Як склалася ваша кар’єра?

- Чого ви досягли в професійній сфері?

- Змалюйте ваше сімейне життя, склад родини.

- Яким є ваш рівень добробуту?

- Де ви мешкаєте?

- Описані вами досягнення потребували від вас багатьох зусиль. За ці роки Ви стикалися з багатьма труднощами, перешкодами. Якими вони були і як Ви їх подолали?

- Ви багато зробили, досягли значних успіхів, про які Ви та Ваші гості розповідають на вечірці. Але попереду – нові звершення. Ви розповідаєте, що плануєте зробити у наступні 20 років.

Примітка. Це завдання може бути виконано як лист від людини, що на 20 років старша за Вас. Напишіть, що б ви порадили собі – нинішньому, що варто робити зараз, щоб досягти позитивних звершень в майбутньому.

Обсяг: 5 стор.

"Вірш про себе"

Я унікальна\ний, бо Я _____________________________________________

Мій організм – складне та чудове створіня, тому що Я­­­ _________________
Хоча я далека\ий від досконалості, Я________________________________


Читайте також:

  1. V. Етичні правила психологічних досліджень
  2. Аксіоматизація знань та причинні зв'язки у методології наукових досліджень
  3. Аналіз останніх досліджень та публікацій.
  4. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  5. Безробіття: результати досліджень
  6. Біохімічна ОБГРУНТУВАННЯ МЕТОДИКИ занять фізичною культурою і спортом з особами різного віку та статі
  7. Бюджетне фінансування наукових досліджень здійснюється шляхом базового та програмно-цільового фінансування.
  8. В 30-х роках було зроблено спробу систематизувати курс методики викладання літератури. Виходять такі праці.
  9. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.
  10. В плануванні й організації наукових досліджень в економіці використовуються програмно-цільові методи.
  11. В чому ж полягає зв'язок методики навчання ІМ з психологією?
  12. Варіанти завдання наведені в кінці методики у додатку №1




Переглядів: 375

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Варіант V | РОЗДІЛ І

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.