Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя.

— Будь-яка прісна водойма, наприклад, озеро або ставок, з її рослинним і тваринним населенням становить природне угруповання.

Рослини і тварини, що населяють водойму, розподіляються в ній нерівномірно. Кожен вид живе в таких умовах, до яких пристосований. Найрізноманітніші і найсприятливіші для життя умови в прибережній зоні. Тут вода тепліша, бо нагрівається сонячним промінням, і досить насичена киснем. Достаток світла, яке проникає до дна, забезпечує розвиток багатьох вищих рослин.

На берегах часто можна побачити стрілолист. Таку назву він дістав тому, що його листя схоже на стріли, спрямовані вгору. Стрілолист прикрашає наші водойми. Рогіз — найпоширеніша рослина прісних водойм. Коли рогіз відцвітає, утворюються темно-коричневі початки з насінням. Із стебел рогозу роблять різні речі: ажурні сумочки, килимки. Під час Великої Вітчизняної війни партизани викопували кореневище рогозу, сушили його, мололи і одержували борошно, з якого пекли хліб. Багатьох партизан урятував такий хліб від голоду. Очерет — дуже корисна рослина, його їдять свійські тварини, люди використовують його як будівельний матеріал, паливо. Очерет очищає воду у водоймах.

Глибше плавають найпрекрасніші квіти наших водойм — це латаття біле та глечики жовті. Вони є окрасою нашої природи.

Існують рослини, які все життя проводять під водою. Це елодея і кушир. Елодея була завезена до нас з Канади. Ця рослина дуже швидко розростається. За це її називають водяною чумою. Елодею вважають бур'яном, вона пригнічує інші рослини, утруднює рибальство.

Кушир цікавий тим, що в нього немає коріння. Воду і поживні речовини він всмоктує стеблами і листям. Коли настає зима, кушир опускається на дно водойми і там зимує. Кушир добре очищає водойму. Ним живляться риби і водоплавні птахи.

Крім квіткових рослин, у водоймі живуть мікроскопічні водорості. Разом з бактеріями вони беруть участь у процесах самоочищення води. Але, розвиваючись у великій кількості, водорості можуть спричинити "цвітіння" води, під час якого значна кількість організмів осідає на дно, посилюється гниття, зменшується кількість кисню та збільшується кількість вуглекислого газу. Це може призвести до літньої придухи риби.

2. Практична робота (за малюнком на с. 157 підручника).

— Розгляньте малюнок. Які рослини ви впізнали? За якими ознаками?

— Яка відмінність між ними?

— Поміркуйте, яке значення мають рослини у водоймі.

— Яких тварин ви впізнали на малюнку?

— Які рослини і яких тварин водойми ви зустрічали у природі?

— Поміркуйте, чи існують зв'язки між рослинами і тваринами у во­доймі?

3. Продовження розповіді вчителя.

— У прибережній зоні живе і більшість тварин. Одні пристосувалися до життя на водяних рослинах, інші активно плавають у товщі води (риби, хижі жуки-плавунці й водяні клопи). Багато тварин живе на дні (перлівниці, беззубки, личинки деяких комах — волохокрильців, бабок, одноденок, ряд червів). Навіть поверхнева плівка води є місцем життя спеціально пристосованих до неї видів. У тихих заводах можна бачити хижих водомірок, які бігають по поверхні води, і жуків-вертячок, які швидко плавають колами. Достаток їжі та інші сприятливі умови приваблюють у прибережну зону риб.

У глибоких природних ділянках водойми, куди мало проникає сонячного світла, життя бідніше і одноманітніше. Рослини, які вбирають з води вуглекислий газ і виділяють кисень, тут не можуть існувати. Нижні шари води внаслідок слабкого перемішування залишаються холодними і містять мало кисню.

Особливі умови створюються в товщі води відкритих ділянок.

Вона заселена безліччю найдрібніших рослинних і тваринних організмів, що зосереджені у верхніх шарах води, які більше прогріваються й добре освітлюються.

Тут розвиваються різні мікроскопічні водорості, водоростями й бак­теріями живляться численні найпростіші інфузорії і рачки.

Ланцюги живлення у прісній водоймі як природному угрупованні складаються з кількох послідовних ланок.

Наприклад, рештками живих організмів й бактеріями, які на них розвиваються, живляться найпростіші, а їх поїдають дрібні рачки. Рачки в свою чергу є кормом для рослиноїдних риб, а їх можуть поїдати хижі риби, водоплаваючі птахи чи звірі, що живуть у берегових норах (хохуля, видра). Ланцюги живлення дуже складно переплетені.


Читайте також:

  1. II. Вивчення нового матеріалу.
  2. II. Вивчення нового матеріалу.
  3. II. Вивчення нового матеріалу.
  4. II. Вивчення нового матеріалу.
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 553

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
IV. Повідомлення теми і завдань уроку. | VI. Осмислення знань учнями.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.