Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя.

— Будь-яке природне угруповання розвивається і змінюється. Велике значення у процесі зміни наземних угруповань належить рослинам, але їх діяльність невіддільна від діяльності решти живих організмів угруповання, і тому воно завжди живе і змінюється як єдине ціле.

Зміна відбувається в певних напрямах, а тривалість існування різних природних угруповань дуже різна. Прикладом зміни може бути заростання прісної водойми й утворення болота.

Звичайно, озера чи ставки, як і люди, народжуються, старіють і вми­рають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років.

У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні відкладається дрібнозернистий мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають перетворитися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. У прибережній зоні теж нагромад­жуються рештки водяної рослинності. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється в болото.

Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю "луку" людині чи великій тварині, щоб потрапити у в'язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.

Риби і рослини відкритих ділянок водойми поступово зникають. Багато рослин і тварин замінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота.

На болотах серед рослин переважають трав'янисті: мох сфагнум, журавлина, осока, рогіз, очерет, росичка, чорниці.

Мох сфагнум росте верхівкою, а нижня частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини рослин занурюються у воду. Ці частини здатні нагромаджувати і довго утримувати велику кількість води (що в 30-40 разів перевищує вагу самого моху). Оскільки в болотній воді мало кисню, а сфагнум виділяє кислоти, які вбивають бактерії, то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків сотень і навіть тисяч років, пресуються і утворюють торф. Його шари інколи сягають десятків метрів завтовшки. Але швидкість відкладання торфу незначна: за десять років виникає шар товщиною не більше сантиметра.

На болоті росте цікава рослина-комахоїд — росичка. Варто якійсь комасі лише торкнутися хоч до однієї з її ворсинок, як спрацьовує природна пастка. Жертва вгрузає в липкий слиз, а сусідні ворсинки ніби за командою дружно хапають її і топлять у клейкій речовині. Мертва комаха з краю листка потрапляє на його середину, листок стуляється, перетворюючись на щось подібне до шлунка.

А коли через кілька днів розкривається, то на ньому можна побачити рештки жертви.

На болоті багато комарів і мошок. Вони є кормом для риб, ящірок, болотних птахів (кулика, курочки болотної). На болотах гніздяться руда чапля, журавель сірий, дикі качки і гуси. На водяних птахів полює хижий птах — лунь болотний. Селяться на болотах і звірі: щур водяний, нутрія, ондатра.

Раніше вважалося, що болота — це "хворобливі лишаї" на тілі Землі, які не можна було використовувати у господарстві. Багато з них осушували. Це призводило до обмілення річок, уповільнення росту дерев, загибелі птахів і звірів, зникнення цінних ягід, зниження рівня води в колодязях. Тепер зрозуміло, що болота відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух. Вони є фільтрами, які очищають воду річок і струмків. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи.


Читайте також:

  1. II. Вивчення нового матеріалу.
  2. II. Вивчення нового матеріалу.
  3. II. Вивчення нового матеріалу.
  4. II. Вивчення нового матеріалу.
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 519

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
III. Актуалізація опорних знань учнів. | VI. Осмислення знань учнями.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.