МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Види адміністративно-правових нормУ зв'язку з тим, що адміністративно-правові норми різняться за своєю регулюючою спрямованістю, своїм юридичним змістом, їх класифікують за видами. Найпоширенішими класифікаціями є такі. За спрямованістю змісту: 1. Такі, що закріплюють порядок утворення і правовий стан суб'єктів. Наприклад: — Президент України за поданням Прем'єр-міністра України при — Президент України за поданням Прем'єр-міністра України утво- 52______________________________________________________ Глава З рює, реорганізовує та ліквідовує міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади; — виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі — склад місцевих державних адміністрацій формують голови місце — голови місцевих державних адміністрацій призначаються на поса — голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх — місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні радам у — місцеві державні адміністрації підзвітні і підконтрольні органам — Державну митну службу України створює Президент України. — територіальні митні управління створюються Кабінетом Міністрів — організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Мініст — МВС України є головним (провідним) органом у системі цен 2. Такі, що визначають форми і методи управлінської діяльності. Наприклад: — Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у спра Адміністративно-правові норми________________________________ 53 ресурсів, охорони довкілля від забруднення та іншого шкідливого впливу, забезпечення екологічної безпеки, визначає критерії, затверджує норми і правила з ядерної та радіаційної безпеки, транспортування і зберігання ядерних матеріалів і радіоактивних речовин, поводження з відходами, фізичного захисту ядерних матеріалів, конструювання та експлуатації обладнання атомних станцій та джерел іонізуючих випромінювань; — службові особи митних органів при виконанні покладених на них — МВС забезпечує профілактику правопорушень, вносить централь — МВС організовує проведення усіх видів експертиз у кримінальних 3. Такі, що встановлюють порядок проходження державної служби, права та обов'язки державних службовців. Наприклад: Конституція України встановлює, що члени Кабінету Міністрів України, керівники центральних і місцевих органів виконавчої влади не мають права суміщати свою службову діяльність з іншою роботою, крім викладацької, наукової та творчої у позаробочий час, входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства, що має на меті одержання прибутку. Закон України «Про державну службу» від 16 грудня 1993 р. визначає порядок проходження державної служби в державних органах та їх апараті (розділ IV). Так, ст. 24, регламентуючи проходження державної служби, наголошує: «Прийняття на державну службу, просування по ній службовців, стимулювання їх праці, вирішення інших питань, пов'язаних із службою, проводиться відповідно до категорії посад службовців, а також згідно з рангами, які їм присвоюються». Цим же Законом визначаються правові обов'язки державних службовців, основними з яких є: • додержання Конституції України та інших актів законодавства України; забезпечення ефективної роботи та виконання завдань державних органів відповідно до їхньої компетенції; недопущення порушень прав і свобод людини та громадянина; безпосереднє виконання по- 54_______________________________________________ Глава З кладених на них службових обов'язків, своєчасне і точне виконання рішень державних органів чи посадових осіб, розпоряджень і вказівок своїх керівників; • основні права державних службовців: мають користуватися правами і свободами, які гарантуються громадянам України Конституцією і законами України; брати участь у розгляді питань і прийнятті в межах своїх повноважень рішень; одержувати від державних органів, підприємств, установ і організацій, органів місцевого та регіонального самоврядування необхідну інформацію з питань, що належать до їхньої компетенції. Закон також вказує, що конкретні права та обов'язки державних службовців визначаються на основі типових кваліфікаційних характеристик і відображаються у посадових положеннях та інструкціях, що затверджуються керівниками відповідних державних органів згідно з законом та їхньою компетенцією. 4. Такі, що визначають способи і порядок забезпечення законності в державному управлінні. Наприклад: — контроль за використанням коштів Державного бюджету України — парламентський контроль за додержанням конституційних прав і — Рада національної безпеки і оборони України координує і контр — Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом — органи місцевого самоврядування з питань здійснення ними пов — прокуратура здійснює нагляд за додержанням законів органами, — прокуратура здійснює нагляд за додержанням законів при вико — Держмитслужба контролює відповідно до законодавства України — Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у спра Адміністративно-правові норми________________________________ 55 здійснює державний контроль: за додержанням вимог законодавства з питань охорони довкілля, ядерної та радіаційної безпеки; за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища і природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об'єктів природно-заповідного фонду України; додержанням норм і правил екологічної, ядерної і радіаційної безпеки об'єктів ядерної енергії; додержанням правил зберігання, транспортування, застосування та поховання токсичних радіоактивних та інших особливо небезпечних речовин і матеріалів, засобів захисту рослин і мінеральних добрив, промислових і побутових відходів. 5. Такі, що регулюють управління окремими галузями (соціально-куль Наприклад, Кабінет Міністрів України здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону; Автономна Республіка Крим управляє майном, що належить їй; міські ради відають питаннями організації управління районами в містах; Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи України відповідно до покладених на нього завдань: здійснює комплексне управління та регулювання в галузі охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення регулювання екологічної, ядерної та радіаційної безпеки. 6. Норми, що встановлюють права та обов'язки громадян у сфері ви За адресами або суб'єктами призначення: —адресовані органам державно-виконавчої влади; —іншим державним виконавчо-розпорядчим органам; —державним службовцям; —державним підприємствам, закладам, організаціям; —недержавним об'єднанням, підприємствам, закладам; —громадянам. Наприклад, міністерства та інші центральні органи державної виконавчої влади, підприємства, установи, організації, господарські об'єднання, а також громадяни, яким у встановленому порядку надано право виготовляти, придбавати, зберігати, перевозити і використовувати предме- 56______________________________________________________ Глава З ти, матеріали і речовини, відкривати підприємства, майстерні та лабораторії, на які поширюється дозвільна система, мають забезпечити їх належну охорону та правильне використання у господарській діяльності. За формою припису: зобов'язуючі (приписуючі) — ці норми зобов'язують вчинювати певні дії при виникненні передбачених ними умов. Наприклад, під час прийому на роботу організація зобов'язана видати наказ; у разі одержання скарги громадянина орган управління має розглянути її у визначений термін; для здійснення певних видів діяльності підприємства мають одержати ліцензію; підприємства, заклади, організації мають надавати податковим органам звіти за встановленою формою тощо; заборонні — ці норми забороняють вчинення тих чи інших дій за умов, що ними визначені. Заборони можуть мати або загальний, або спеціальний характер. Наприклад, заборона вчиняти дії, що підпадають під ознаки адміністративного правопорушення, є загальною, а заборона міліції застосовувати спеціальні засоби щодо неповнолітніх — спеціальною; уповноважуючі (дозвільні, диспозитивні) — ці норми уповноважують адресата (чи дозволяють йому) діяти в межах вимог норми за своїм розсудом, проте, підкоряючись правовому режиму, що нею встановлений. Фактично ці норми дають адресатові вибір: або чинити певні дії, або не чинити їх. Конкретний юридичний зміст цих норм залежить від особливостей їх адресата. Наприклад, громадянину дано можливість самостійно вирішувати питання реалізації свого права на скаргу. Він може, на свій розсуд, подати чи не подати скаргу на неправомірні дії посадових осіб. Аналогічним чином такі норми регулюють компетенцію підприємств, даючи можливість обирати той чи інший вид діяльності. Однак, якщо вибір зроблено, то підприємство має функціонувати у певному правому режимі. Наприклад, адміністративно-правовою нормою передбачено, що виробництво алкогольних напоїв здійснюється суб'єктами підприємницької діяльності незалежно від форм власності та за наявності спеціального дозволу (ліцензії). Якщо адресатом є виконавчі органи, то ситуація, не змінюючи своєї сутності, набуває особливого юридичного забарвлення. У виконавчого органу немає свободи діяти на свій розсуд, характерної для громадянина, тобто відсутня свобода вибору варіанта поведінки. Його поставлено у значно жорсткіші рамки, на нього покладено певні обов'язки, для реалізації яких надано певні повноваження. Використання цих повноважень у конкретній ситуації водночас є юридичним обов'язком, ухилитися від виконання якого він не має права. Адміністративно-правові норми________________________________ 57 Так, орган, що порушує питання щодо адміністративного правопорушення, має визначити правопорушникові міру стягнення, як це передбачено адміністративно-правовою нормою цього типу. Проте вибір конкретної міри стягнення (штраф, попередження тощо) здійснюється цим органом на свій розсуд. Такий розсуд називають адміністративним. Під адміністративним розсудом розуміють вияв ініціативи з боку виконавчого органу при виборі засобів реалізації своєї компетенції у межах умов, передбачених нормою; стимулюючі (заохочувальні) — це норми, що забезпечують за допомогою засобів матеріального або морального впливу: а) належну поведінку учасників управлінських відносин; б) заохочують до діяльності, що задовольняє громадські чи державні Так, Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації» від 1 грудня 1998 р. з метою державної підтримки молодіжних і дитячих громадських організацій встановив, що такі організації звільняються від сплати за державну реєстрацію та збору за реєстрацію їх символіки; рекомендаційні — особливість правової природи цих норм у тому, що рекомендації, а саме вони містяться у таких нормах, як правило, не мають юридично-обов'язкового характеру. Такого роду норми не містять прямо виражених приписів, а дають можливість пошуку найдоцільніших варіантів розв'язання завдань, що виникають. Так, рекомендувати сільськогосподарським виробникам насіння цукрового буряку, а цукровим заводам — у поточному році ввести зустрічну торгівлю за оптово-відпускними цінами. За галузевою належністю: матеріальні — характеризуються тим, що юридичне закріплюють комплекс прав та обов'язків, а також відповідальність учасників управлінських відносин, тобто фактично їх адміністративно-правовий статус. У них знаходить вияв той правовий режим, у рамках якого має функціонувати система державного управління. Такі норми нерідко називають статичними; процесуальні — регламентують динаміку державного управління і пов'язані з ним управлінські відносини. Саме вони визначають порядок прийому, розгляду, вирішення скарг і заяв, порядок провадження у справах щодо адміністративних правопорушень тощо, їх призначення — визначати порядок реалізації юридичних прав та обов'язків, встановлених матеріальними нормами. За межею дії: у просторі — дія норм у просторі передбачає територію, на яку поширюється їх юридична сила. У деяких випадках адміністративно-правові норми можуть бути міжтериторіальними, приміром, відомчі норми ор- 58_______________________________________________ Глава З ганів управління транспортом; територією дії норм можуть бути окремі економічні зони. Можливий «вихід» таких норм за межі державного кордону, якщо вони регламентують діяльність українських організацій і громадян за кордоном; у часі — дія адміністративно-правових норм у часі може обмежуватися будь-якими строками (строкові норми) або не обмежуватися ними (безстрокові норми). Строковими є норми, що містяться в документах, які регламентують питання постачання продукції державі, розміщення державних замовлень, формування державних контрактів тощо. Як правило, вони діють протягом календарного року. Можуть встановлюватися і багаторічні терміни дії таких норм. Наприклад, підтримати ініціативу Кабінету Міністрів України і створити в порядку експерименту строком на п'ять років Північнокримську експериментальну економічну зону «Сиваш» в адміністративних межах міст Красноперекопськ, Армянськ та Красноперекопського району Автономної Республіки Крим. Дія зазначених норм обмежена як простором, так і часом. За ступенем загальності: загальні — мають загальне значення. Наприклад, документами, які підтверджують громадянство України, є паспорт громадянина України, а для осіб до 16 років — свідоцтво про народження; міжгалузеві — регулюють будь-яку одну функцію в усіх галузях (норми міжгалузевого управління). Наприклад, контроль за додержанням антимонопольного законодавства у процесі приватизації здійснює Антимонопольний комітет України; галузеві — регулюють відносини у межах однієї галузі. Здебільшого це норми галузевих міністерств. Такий саме характер мають норми, що містяться у законах, відповідних документах Президента України, Кабінету Міністрів України, якщо їх вплив не виходить за межі конкретної галузі. Наприклад, колективне сільськогосподарське підприємство (далі — підприємство) є добровільним об'єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції і товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування; місцеві — норми місцевих органів виконавчої влади, а також місцевого самоврядування. За повнотою викладених велінь: —визначені; —бланкетні (відсильні). Наприклад, посадові особи міліції мають право у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення, наклада- Адміністративно-правові норми________________________________ 59 ти адміністративні стягнення або передавати матеріали про адміністративні правопорушення на розгляд інших державних органів, товариських судів, громадських об'єднань або трудових колективів. За юридичною силою: —викладені в законах; —викладені в указах; —викладені в постановах; —викладені в рішеннях; —викладені в наказах тощо. Читайте також:
|
||||||||
|