Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку
Учитель пропонує учням розв’язати задачу. (Слайд 6.)
Задача
Встановіть молекулярну формулу органічної речовини, якщо відомі масові частки елементів, що складають цю формулу: w(С) = 92,3%, w(Н) = 7,7%. Відносна густина парів цієї речовини за воднем дорівнює 39. (Відповідь: формула речовини С6Н6.)
Чи знаєте ви як називається цей вуглеводень? До якого класу органічних сполук належить ця речовина?
(Учні роблять висновок, що, виходячи з формули, речовина належить до ненасичених вуглеводнів.)
Учитель. Ця речовина називається бензеном (тривіальна назва – бензол) і належить до групи ароматичних вуглеводнів (аренів).
Учитель повідомляє тему і мету уроку.
Учні записують в робочі зошити дату і тему уроку: «Бензен як представник ароматичних вуглеводнів, його склад, електронна, просторова будова молекули, фізичні властивості». (Слайд 7.)
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, які сполуки називаються ароматичними вуглеводнями; розглянемо склад, електронну та просторову будови молекули бензену; отримаємо відомості про історію відкриття бензену, фізичні властивості та його біологічний вплив на живі організми; розглянемо ізомерію аренів; навчимося складати формули ізомерів, назвати їх за міжнародною номенклатурою. (Слайд 8.)
Ароматичні вуглеводні мають важливе практичне значення, їх похідні містяться в ліках, вітамінах, парфумах, барвниках, пластмасах.
На початку другої половини XIX ст. ароматичними називали речовини, які мали приємний запах або були виділені з природних духмяних речовин – рослинних смол, бальзамів, ефірних масел тощо. Пізніше було встановлено, що більшість речовин, які належать до цієї групи, не мають ароматичного запаху. Проте історична назва їх збереглась.
Найпростішим ароматичним вуглеводнем є бензен С6Н6.