Тема: Мохи. Лабораторна робота № 12 “Будова мохоподібних”. Мета: Освітня: продовжити формувати знання учнів про вищі спорові рослини; ознайомити з будовою та процесами життєдіяльності мохоподібних; охарактеризувати особливості мохів, як найменших за розмірами рослин лісу. Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати рослини між собою та робити відповідні висновки; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять. Виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до рослин лісу – мохів, проводити екологічне виховання. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, гербарій, сухі мохи. Основні поняття та терміни: бріологія, однодомна рослина, дводомна рослина, маршанція, сфагнум, зозулин льон, політрих. Структура уроку
№ н/п
Етап уроку
Час хв.
І
Організаційний момент
ІІ
Перевірка домашнього завдання
ІІІ
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
ІV
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
V
Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу
VІ
Узагальнення та систематизація знань
VIІ
Підведення підсумків уроку
VIII
Надання та пояснення домашнього завдання
ХІД УРОКУ І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Заповнити таблицю.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів Експрес – тести 1. Клітини тіла у вищих спорових рослин: а) диференційовані; б) не диференційовані. 2. Для запліднення вищих спорових вода: а) потрібна; б) не потрібна. 3. Чоловічі статеві органи називаються: а) антеридіями; б) архегоніями. 4. У циклі розмноження чергування поколінь: а) наявне; б) відсутнє. 5. Спора є органом розмноження покоління: а) статевого; б) нестатевого. ІV. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів Сьогодні ми повинні вивчити особливості життєдіяльності і розмноження мохів. Дізнаємося, чому вчені вважають, що мохи першими з’явилися на Землі, чому їх називають “сліпою” гілкою розвитку рослинного світу. V. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу Де краплина є води – Там ти можеш мох знайти: На болоті, в горах, в лісі, На колоді і на стрісі. Де вологи є запас Скрізь ростуть мохи у нас. Наука, що вивчає мохи називається бріологією. До мохоподібних належить близько 25 тис видів. Основна маса мохоподібних зосереджена у вологих місцях північної півкулі, у районах із помірним і холодним кліматом, особливо в тундрі, на болотах. Рослина моху складається з єдиного нерозгалуженого стебла, густо вкритого спірально розміщеними листками. На верхній частині, на яку потрапляє світло, стебло та листки зелені, на нижній – жовто-бурі. У мохів немає коренів, а їх функцію виконують ризоїди – ниткоподібні коренеподібні нитчасті вирости, які утримують рослину і всмоктують поживні речовини. VІ. Узагальнення та систематизація знань Виконання лабораторної роботи “Будова мохоподібних”.
VІ. Підведення підсумків уроку Вставити пропущені слова у листі одного вченого до свого внука. Коли дідусь писав листа він був досить слабким, тому деякі слова були нерозбірливі: “… мохоподібні є надзвичайно своєрідною групою рослин, що … пристосувалися до життя на … . Злиття … клітин можливе лише за наявності … .Вони є “сліпою” гілкою в розвитку рослин”. VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання