Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Глобалізація як суспільно-економічний процес

ТЕМА 1

ЧАСОВІ МЕЖІ ФЕНОМЕНУ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ

Глобалізація як суспільно-економічний процес

Характерною рисою розвитку світової економічної думки останніх двох деся­тиліть є підвищена увага до активізації дослідження проблем глобалізації. Дискусії навколо них різко поляризували ставлення дослідників до феномена, що стоїть за цим поняттям. Досі економічна наука ще не запропонувала устале­ної та завершеної теорії глобалізації. Натомість існує багато підходів до аналізу глобалізації як сус­пільно-економічного процесу і зроблено багато спроб щодо розкриття змісту цього терміну. Існує думка, що термін «глобалізація» є метафорою, придуманою для з’ясу­вання змісту і розуміння природи сучасного капіталізму. Разом з тим, у наукових обіг вводяться нові категорії, а їхня понятійна сутність залишається без належного обґрунтування з наукової точки зору. Однак понятійна точність є принципово важ­ливою для аналізу нового явища.

Термін «глобалізація» став помітним в науковій і політичній мові на рубежі 70-80-х р. XX ст. Вважається, що першим його використав у 1981 році американсь­кий соціолог Дж. Маклін, закликав­ши «порушити питання щодо історичного про­цесу посилення глобалізації соціальних відносин і дати йому тлумачення». З цього випливає, що, керуючись наступністю історії людства, глобалізація – абсолютно нове явище, що знаменує собою деякий «розрив поступовості» і дає підстави для періодизації історичного процесу. Початок цього розриву можна визначити саме кінцем 1970-х років, часом потужної ресурсної кризи, що охопила тоді індустріаль­ний світ.

Якщо Дж. Маклін, зважаючи на його професійне спрямування, тільки окрес­лив контури процесу глобалізації, то професор Гарвардської школи бізнесу Теодор Левітт наповнив глобалізацію реальним практичним змістом. У статті «Глобалізація ринків», що була опублікована у 1983 р. в журналі «Гар­вард Бізнес Рев’ю», він визначив глобалізацію як світову конвергенцію ринків завдяки існуванню нової форми підприємств, які були названі «глобальними фірмами». Глобалізація і технології, за його думкою, стали двома головними факторами, котрі визначали напрямок розвитку міжнародних відносин. У влас­ній монографії «The Marketing Imagination» Т. Левітт називає технології «по­тужною силою, яка змушує увесь світ рухатися до одноманітності», результа­том чого стає нова комерційна реальність, виникають глобальні ринки для гло­бально стандартизованих продуктів, гігантські за розмірами і масштабами.

Подальшого розвитку поняття «глобалізація» одержало в працях відомого японського дослідника і спеціаліста в галузі управління Кенічі Омае. В книзі «Вла­да Тріади», опублікованій у 1985 році, він називає Тріадою уявний трикутник, утво­рений США, Японією і Західною Європою із географічними зонами, які приляга­ють до нього; периметр цього трикутника охоплює глобальний ринок з 600 млн. споживачів, який поглинає більше ¾ світової технологічної продукції. Кеніче Омае ствер­джу­вав, що економічний су­веренітет окремих держав став безглуздим, а на авансцену світової економіки вихо­дять «глобальні фірми» і, водночас наголошував, що для виживання в умовах нової форми жорсткої конкурентної бороть­би, яка то­читься в країнах Тріади, багатонаціональні корпорації повинні володіти глобальним баченням і діяти в глобальних масштабах. З таким категоричним твердженням по­годжувалися не всі, однак точка зору К. Омає стала відправною в дискусіях на тему глобалізації.

За визначенням Міжнародного валютного фонду, глобалізація – це «у зроста­ючій мірі інтенсивна інтеграція як ринків товарів і послуг, так і капіталів».

Іншим, не менш поширеним визначенням глобалізації є ото­тож­нення її з вищою стадією інтернаціоналізації. Під нею розуміють сукупність та­ких процесів і явищ, як транскордонні потоки товарів, послуг, капіталу, тех­нології, інформації і переміщення людей між країнами; перевагу в орієнтації на світовий ринок у торгів­лі, інвестуванні й інших трансакціях (на рівні фірм); територіальну й інституціо­нальну інтеграцію ринків. Характерною рисою у цьому визначенні є мобільність міжнародних потоків, які в умовах лібералізації майже або зовсім виходять з-під контролю на­ці­о­наль­них законодавств. Переважно це стосується потоків капіталу й інфор­ма­ції.

Неординарною є точка зору одного із ідеологів глобалізації – американського вченого Т. Фрідмана, який трактує глобалізацію як «неприборкану інтеграцію рин­ків, націй-держав і технологій, яка дозволяє індивідуумам, корпораціям і націям-державам досягати консенсусу швидше, стратегічно довше, глибше і дешевше, ніж коли б то не було раніше... Глобалізація означає поширення капіталізму вільного ринку на практично всі країни світу. Глобалізація має свій власний набір економіч­них правил, які базуються на відкритості, дерегуляції і приватизації національних економік з метою зміцнення їх конкурентоздатності і збільшення привабливості для іноземного капіталу». Глобалізація передбачає існування правил і обов’язків, які передбачають підпорядкування їм суверенних держав. У міру глобалізації ринків і культури неоліберальна теорія, що пояснює глобалізацію, передбачає відмирання суверенності окремих країн, формування нового типу «громадян світу».

Згідно розширювальної концепції, глобалізація – домінуюча після закін­чен­ня «холодної війни» єдина загальносвітова система, що виникла у результаті інтеграції та інтернаціоналізації національних економік. Визначальними рисами глобалізації є: безперешкодна міграція капіталу, інформаційна відкритість світу, швидке техно­логічне оновлення, мінімізація тарифних бар’єрів і лібералізація руху товарів і капі­талів, комунікаційне зближення, планетарна наукова революція, активізація міжна­ціональних соціальних рухів, розвиток нових видів транспорту, реалізація телеко­мунікаційних технологій, формування системи інтернаціональної освіти. Значна увага у цьому визначенні приділяється застосуванню нових технологій у процесі виробництва, менеджменту, організації і комунікацій на рівні корпорацій, суспіль­ства і держави.

Узагальнюючи дослідження у сфері обґрунтування поняття глобалізації, як сус­пільно-економічного процесу, професор Паризького інституту політичних дослі­джень Б. Баді стверджує, що єдиного визначення цього феномену не існує. Він про­понує три виміри глобалізації, які конкретизують її у таких аспектах:

– це історичний процес, що розвивається упродовж багатьох століть;

– глобалізація означає уніфікацію світу, життя за єдиними принципами, орі­єнтацію на єдині цінності, дотримання єдиних звичаїв і норм поведінки, прагнення все універсалізувати;

– це дедалі більша взаємозалежність, головним наслідком якої є: підрив, руй­нування національного державного суверенітету під тиском дій нових акторів за­гальнопланетарної сцени – глобальних фірм, релігійних угрупувань, транснаціона­льних управлінських структур, що взаємодіють на рівних засадах не лише між собою, а й безпосередньо з державами – традиційними суб’єктами міжнародних відносин.

 


Читайте також:

  1. CMM. Групи ключових процесів
  2. CMM: зрілість організацій і процесів
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. II. Поняття соціального процесу.
  5. ISO 15504. Процес атестації
  6. IV. План навчального процесу.
  7. Iзобаричний процес
  8. Iзотермiчний процес
  9. Iзохоричний процес
  10. Microsoft Excel кестелік процессоры
  11. V Практично всі психічні процеси роблять свій внесок в специфіку організації свідомості та самосвідомості.
  12. V Процес інтеріоризації забезпечують механізми ідентифікації, відчуження та порівняння.




Переглядів: 607

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Билет № 22 | Часові параметри і основні етапи економічної глобалізації

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.