Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методи вивчення психомоторного розвитку дітей першого року життя

При організації експериментального корекційного навчання у дітей з раннього віку потрібно опиратися на результати обстеження. Клініко-логопедичне обстеження слід починати з спостереження за малюком в період неспання, вивченням медичної документації, бесіди з батьками, також використовувати метод порівняльного аналізу мовленнєвого розвитку дітей.

Таке вивчення дозволило виділити патологічні особливості в домовленнєвому розвитку дитини, визначити структуру дефекту та намітити шляхи корекції.

Збір анамнезу. Із анамнестичних даних враховували: як протікала вагітність, стан дитини при народженні, особливості крику, чи була асфіксія. Звертали увагу на безумовні рефлекси, які забезпечують можливість смоктання та ковтання.

Вивчення загальної моторики. Відмічали наявність патології в будові артикуляційного апарату. Обстежували тонус м'язів тіла в цілому і органів артикуляції зокрема: рухливість м'язів губ та язика. Спостерігали за процесом годування, відмічали особливості приймання їжі: смоктання, ковтання. Враховували особливості дихання дітей у різних ситуаціях.

Голосової та домовленнєвої активності дитини. Досліджуємо при спостереженні за дитиною у різних ситуаціях: 1) годування дитини; 2) мокра пелюшка у дитини; 3) ситуація спілкування дитини з дорослим.

Можлива реакція дитини, яка вказує на специфіку розвитку цього періоду. Відмічали характер крику, його інтонаційну забарвленість та комунікативну функцію. Встановлювали наявність, характер, час появи інтонуючого голосу, який малюк використовував як засіб спілкування. Спостерігаючи за дитиною в період неспання, відмічали час появи гуління, його розвиток від спонтанної вокалізації до самонаслідування та гуління у відповідь.

Методика дослідження гуління. Дитина лежить на спині. 1) Нахилялися над нею на відстань 25-30 см від її очей. Зосереджували увагу малюка на своєму обличчі промовляли лагідним голосом звуки протягом 2-3 хв.; 2) Вели лише спостереження

за малюком; 3) Завдання для зорового спостереження дитиною чергували з вимовою голосних звуків у полі зору дитини впродовж 8-10 хв.

Можлива реакція дитини, яка вказує на стан розвитку у неї гуління та реакцію дитини на нього. При виконанні перших двох завдань спостерігатися можуть такі особливості виконання: в нормі дитина 2-3 рази відповідає дорослому окремими звуками (2-3 місяці). При незначному відхиленні така реакція притаманна дітям у 6 місяців. Допустимою є відстрочена на декілька секунд реакція у цей період розвитку дитини. При значнішому відхиленні у розвитку дитина видає окремі приголосні звуки без урахування зразка, спонтанно. При значному відставанні у розвитку дитина на голос дорослого не реагує.

При виконанні третього завдання — в нормі діти розглядаючи іграшку, промовляють голосні звуки, прислухаються до звуків, які промовляє дорослий і повертають у бік джерела звуку, декілька хвилин гулять. При незначному відставанні у психічному розвитку реакції дітей на зорові та слухові подразники більш спонтанні. При значному відставанні реакції на стимули у дітей немає.

Якщо дитина лепече, проводимо обстеження якості лепету.

Методика виявлення лепету. Досліджували лепет шляхом створення природної ситуації. Дитина була в стані неспання. Спостерігаємо за нею впродовж 30 хв. 1) Перегукуємося з дитям; 2) Повторно повторюємо склади, котрі вже є в лепеті малюка; 3) Продовжуємо вивчати лепет шляхом створення провокуючих ситуацій. Сидячи перед дитиною, емоційно зверталися до неї, чітко, окремо, з невеликими паузами промовляли склади, котрі малюк раніше сам промовляв. Перевірка проходила впродовж 30хв. 4) Промовляли чітко, окремо, з не великими паузами склади, яких немає в лепеті малюка.

Можлива реакція дитини. На початку формування лепету реакція дитини на запропоноване дорослим спілкування проявляється у вигляді неодноразового промовляння складів з губними приголосними ба, па, ма, прислухання до дорослого; інший варіант реакції дитини - повторення складів яке переривається мовчанням в процесі якого вона дивиться на губи дорослого, що вказує на те, що вона слухає дорослого, а потім, через 2-5 хв. знову повторно промовляє ті склади за логопедом, які є серед її лепету; в наступному випадку, дитина повторює за логопедом почуті усі запропоновані склади.

У відповідності з перерахованими етапами домовленнєвого розвитку вибираємо той, на якому знаходиться дитина перед початком корекційних занять. Це дозволило нам визначити "зону найближчого розвитку" дитини та стимулювати її до подальшого розвитку.

Психолого-педагогічне обстеження включало також вивчення стану орієнтовно-пізнавальних реакцій у немовлят. Обстежувалися сенсорні функції: зорове та слухове сприймання, увага до мовлення дорослого, рівень розвитку початкового розуміння мовлення.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Мета вивчення курсу.
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  7. IV. Вивчення нового матеріалу.
  8. IV. Вивчення нового матеріалу.
  9. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  10. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  11. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  12. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.




Переглядів: 1021

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Варіанти неврологічних і мовних порушень залежно від характеру перинатального ураження головного мозку. | Слухові орієнтовні реакції.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.