Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розвиток концепції людського капіталу

 

В історії економічної думки останніх десятиріч однією з найвизначніших подій стало створення теорії людського ка­піталу. Значний вплив цієї теорії на весь наступний розвиток економічної науки інколи порівнюють з революцією в еко­номічній думці.

Теорія людського капіталу досліджує залежність доходів працівника, підприємства, суспільства від знань, навичок та природних здібностей людей. Принципові ідеї такої залеж­ності висловив ще А. Сміт. Передвісником цієї теорії стали наукові праці видатного радянського вченого-економіста ака­деміка С.Г. Струміліна, який теоретично обґрунтував значен­ня для народного господарства розвитку освіти і одним з перших спробував дати кількісну оцінку впливу освіти на ефективність праці і виробництва. Бурхливого розвитку те­орія людського капіталу набула в другій половині нашого століття завдяки роботам американських вчених Г. Беккера, Я. Мінсера, Т. Шульца та інших. Офіційною датою народження цієї теорії традиційно вважається жовтень 1962 p., коли була публікована серія статей, присвячених виключно проблемі юдського капіталу. Однак за цей недовгий час нова теорія здобула багато прихильників і загальне наукове визнання. Підтвердженням цього стало присудження в 1992 р. Нобелів­ської премії в галузі економіки професору Чиказького уні­верситету (США) Г. С. Беккеру за значний внесок у розробку і популяризацію ідей теорії людського капіталу.

В наш час ця теорія посіла чільне місце в структурі еко­номічних знань, їй присвячується багато науково-дослідниць­ких робіт, вона є обов'язковим предметом вивчення на еко­номічних факультетах коледжів та університетів зарубіж­них країн.

З позицій теорії людського капіталу доходи людей є за­кономірним підсумком раніше прийнятих рішень. Тобто лю­дина, приймаючи те чи інше рішення, може безпосередньо впливати на розмір своїх майбутніх доходів. Можна значно підвищити майбутні доходи, вкладаючи кошти у свою осві­ту і професійну підготовку, здоров'я, культуру, збільшуючи тим самим свій власний (приватний) людський капітал.

Слід зазначити, що серед вчених немає єдиного підходу до визначення змісту цієї форми капіталу і, відповідно, єди­ної точки зору щодо шляхів його формування. Наприклад, Т. Шульц зводить людський капітал до розвитку знань і здібностей, які людям надає "шкільна освіта, навчання на робочому місці, зміцнення здоров'я і зростаючий запас еко­номічної інформації. Г. Беккер дає інше визначення цього поняття: "людський капітал формується за рахунок інвес­тицій в людину, серед яких можна назвати навчання, підго­товку на виробництві, витрати на охорону здоров'я, міграцію і пошуки інформації про ціни та доходи".

В підручнику "Мікроекономіка" Е. Долана і Д. Ліндсея людський капітал визначається як капітал у вигляді розумо­вих здібностей, що здобуваються внаслідок "формального навчання, освіти або на основі практичного досвіду".

Теорія людського капіталу виникла на основі поперед нього розвитку економічної науки. Передусім вона пов'язана з розвитком концепції капіталу. Ще за часів зародження ка­піталістичних відносин у роботах класиків політичної еко­номії при визначенні змісту поняття "капітал" зустрічають­ся спроби віднести до нього саму людину або її здібності. В. Петті першим висловив ідею про те, що люди з їхніми виробничими здібностями являють собою багатство. На його погляд "вбачається розумним те, що ми звемо багатством, майном чи запасом країни і що є результатом попередньої чи минулої праці не вважати чимось відмінним від живих діючих сил, а оцінювати однаково"'.

А. Сміт, визначаючи суть основного капіталу суспільства, відзначав, що він на рівних складається не лише із машин, споруд та землі, але також "із набутих корисних здібностей всіх громадян чи членів суспільства"2.

Для західної економічної науки XIX — початку XX ст. вже досить характерними стають спроби вчених трактува­ти людину або її знання і здібності до праці як капітал. В цей час виділились два основних підходи до визначення зв'яз­ку людини, її знань і здібностей з капіталом.

Прихильники теорії трьох факторів виробництва (В. Бейджхот, Ф. Ліст, А. Маршалл, Дж. Мілль, В. Рошер, Г. Сіджуік) беззаперечно відкидають ідею включення самої людини з її природними якостями до категорії капіталу. Але при цьо­му вони схильні розглядати як складову частину капіталу чи багатства людські знання і здібності до праці. За слова­ми Дж. Мілля "сама людська особа... не є капіталом. Людина є ціллю, заради якої існує багатство. Але її набуті здібності, що виступають лише як засіб і реалізуються лише через пра­цю, на всіх підставах можна віднести до категорії капіталу"3. На основі такого підходу до проблеми взаємозв'язку люди­ни, її здібностей до праці і капіталу виникли традиційні ви­значення поняття "людський капітал", серед яких і визна­чення Г. Беккера.

Інший напрямок в економічній науці складають праці вчених, що відносять саму людину з її природженими яко­стями до капіталу (Л. Вальрас, Дж. Маккулох, Г. Маклеод І., Фішер та ін.). Вони оцінювали людину як елемент капі­талу, і як розвиток їх трактувань виникли так звані альтер­нативні, або розширюючі теорії людського капіталу. Озна­чення "розширюючі" доречніше в цьому випадку, оскільки у більшості ці теорії не заперечують традиційні, але і не об­межуються лише ними, розширюючи тим самим зміст понят­тя "людський капітал".

Поява і розвиток альтернативних концепцій людського капіталу багато в чому пов'язана з роботами відомого аме­риканського економіста першої половини XX ст. І. Фішера, зокрема його теорії "всеосяжного капіталу". Ця теорія ви­никла в період тотального панування в духовному і суспіль­ному житті американського суспільства ідей прагматизму. З позицій цих ідей стверджувалося, що істиною в цьому світі є лише те, що відповідає практичним цілям і завданням життя. По відношенню до економіки робився висновок, що діяльність людей повинна бути спрямована виключно на досягнення практичного результату і життєвого успіху. Д. Д'юі, один із найвідоміших провідників ідей прагматизму, навіть оголосив успіх критерієм моральності.

За цих умов багато хто став визначати цінність будь-якої речі, знання, вчинку виключно її практичною корисністю і доцільністю.

Чітко виявився вплив ідей прагматизму і в концепції "всеосяжного капіталу" І. Фішера. Відкинувши теорію трьох факторів виробництва, він прямо стверджував, що капіталом є все те, що здатне протягом певного часу приносити доход. Він доводив, що людина, як і інші корисні матеріальні об'єк­ти, входить до складу капіталу, пояснюючи це так: "Вона (людина) так само матеріальна, як матеріальні кінь чи бик. Людина може належати іншій особі (у випадку рабства) або ж самій собі. І в тому, і в іншому випадку вона корисна своєму власникові"'.

Теорія капіталу І. Фішера стала основою для виникнення різноманітних альтернативних концепцій людського капіта­лу їх автори включають у поняття людського капіталу не лише знання та вміння людей, не лише їхню здатність до праці, але і фізичні, психологічні, світоглядні, суспільні, культурні якості і здібності людей. Для них людським капіталом є, наприклад, такі якості, як фізична сила і зовнішня привабли­вість, вміння встановлювати і підтримувати необхідні знайом­ства, дотримуватися законів і традицій, організовувати свою діяльність, підтримувати дисципліну праці, вірно поводитися тощо. При цьому зазначені якості й здібності людей у струк­турі людського капіталу для прихильників альтернативного підходу відіграють якщо не більше, то в усякому разі і не менше значення, ніж рівень освіти або здоров'я людини.

В альтернативних теоріях, як і в традиційних, немає одно­стайності в питаннях визначення змісту поняття "людський капітал". Автори відомого підручника з економіки С. Фішер, Р. Дорнбуш, К. Шмалензі вбачають у людському капіталі передусім природжені здібності і талант людини, а потім уже її освіту і набуту кваліфікацію.

Професор Массачусетського технологічного інституту Л. Туроу включає в поняття людського капіталу "виробничі здібності, обдарування і знання" людини, а також таку спе­цифічну характеристику як "повага до політичної і соціаль­ної стабільності".

Ф. Махлуп, професор Принстонського університету, відно­сить до людського капіталу будь-які "вдосконалення", що "збільшують фізичні або розумові здібності людини".

В Україні відома концепція людського капіталу, яку запро­понував американський економіст, викладач Вашінгтонського університету Дж. Кендрик у роботі "Сукупний капітал США і його формування', перекладеній російською мовою і опублікованій в СРСР у 1978 р. На думку Дж. Кендрика капітал — це "здатність протягом певного періоду створювати певний продукт і доход, включаючи неринкові форми доходу". Ви­ходячи з такого визначення капіталу, вчений поділяє його на дві основні складові — речовий і неречовий капітал, а кожна з цих частин, в свою чергу, поділяється на капітал втілений і втілений у людях. Людським капіталом у цій структурі , де втілений у людях речовий і нєречовий капітал.

Речовий капітал, втілений в людях, — це капітал, одержа­ли шляхом вкладень у формування та виховання людини. В традиційних поглядах на людський капітал такі вкладен­ня розглядаються виключно як споживання і їх не вважа­ють інвестиціями. На думку Дж. Кендрика "непослідовно кваліфікувати витрати на освіту людини як інвестиції, а витрати на формування людської істоти, чий розум і рефлекси одержують освіту і тренування, не вважати інвестиціями".

Нєречовий капітал, втілений в людях, — це витрати на освіту та професійну підготовку людини, її здоров'я, а також на мобільність трудових ресурсів. На перший погляд, це трак­тування неречового капіталу, втіленого в людях, ідентичне концепції людського капіталу Г. Беккера. Проте трактування інвестицій Дж. Кендриком має свої особливості, передусім у розумінні інвестицій у освіту та професійну підготовку.

Дж. Кендрик відносить до втіленого в людях неречового капіталу так звані загальноосвітні й практичні знання. За­гальноосвітні знання, що складають основну масу всіх наяв­них у природі знань, складаються із знань інтелектуальних і духовних. Різниця між ними полягає в тому, що інтелекту­альні — це знання про навколишній світ, людське суспіль­ство і культуру, а духовні — це знання про місце та призна­чення людини у світі і її головні життєві цінності. Й інте­лектуальні, і духовні знання людина одержує за допомогою будь-якої гуманітарної освіти, включаючи, наприклад, релігій­ну освіту. Однак хоча гуманітарна освіта, за визнанням само­го Дж. Кендрика, здатна приносити "доход лише в негрошових, психологічних формах", на його погляд, ця обставина "не позбавляє нас підстав кваліфікувати створений нею (осві­тою) запас знань як капітал". Практичні знання ("ноу-хау") розраховані на те, щоб підготувати людей до конкретних видів трудової діяльності. Людина отримує такі знання част­ково за рахунок освіти, але головним чином за рахунок про­фесійної підготовки. Саме практичні знання, одержані в про­цесі навчання і професійної підготовки, "спеціально спрямовані на збільшення здатності людини створювати доход".

Крім цих двох основних видів знань, Дж. Кендрик відносить до інвестицій у людський капітал "знання, призначені для розваг" в тій частині, якою вони сприяють отриманні психологічного ефекту, а також знання, одержані шляхом "практичного досвіду, що здобувається під час роботи, відпо­чинку та роздумів".

Щодо інших компонентів, які складають втілений в людях неречовий капітал, Дж. Кендрик застосовує визначення, ана­логічні традиційному підходу в трактуванні змісту людського капіталу, але до інвестицій у здоров'я людей він відносить також витрати держави на охорону навколишнього середо­вища. Очевидно, це є наслідком посилення у всьому світі уваги до проблем екології.

Виникнення і широке розповсюдження в економічній науці альтернативних концепцій людського капіталу викли­кане існуючими реаліями ринкової економіки, які останні­ми роками все помітнішими стають і у нашій країні. Дуже часто в справі збільшення заробітків важливішим є не знан­ня, вміння та освіта, а знайомства та зв'язки людини. Хороша освіта і міцне здоров'я ще не гарантують одержання відпо­відного доходу. Кожен з нас знає десятки прикладів, коли люди з однаковою освітою, досвідом та інтелектуальним по­тенціалом опинилися нині на різних полюсах матеріального добробуту. В реальному житті діє безліч різноманітних, не­рідко випадкових факторів, від яких залежать доходи і до­бробут людини. Ця обставина вже вивчається економічною наукою. Наприклад, дослідженнями Фонду Карнегі та Тех­нологічного інституту Карнегі ще в першій половині нашого століття було встановлено, що фінансові успіхи спеціалістів, зайнятих навіть в таких технічно складних галузях економі­ки, як машинобудування, приблизно лише на 15% обумовлю­ються їхніми професійними знаннями і на 85% — вмінням спілкуватися з колегами, тобто особистими якостями та здат­ністю керувати людьми.

Слід також зазначити, що нині існують і з'являються все нові професії, представники яких мають дуже високі заробіт­ки, але фінансовий успіх яких не завжди повністю, а інколи і зовсім не можна віднести лише на рахунок їхніх освітнього рівня чи здоров'я (моделі рекламного бізнесу, кінозірки, знамениті професійні спортсмени тощо). Альтернативні концепції людського капіталу намагаються врахувати весь спектр якостей людини, які можуть прино­сити доходи, і які не враховувалися при традиційному підході. Щоправда, у традиційному підході повністю не заперечується вплив природних здібностей на розмір доходу. Наприклад, Е Денісон пояснює 60% різниці в заробітках людей безпосе­реднім впливом освіти, а 40% — нерівністю їхніх здібностей. В 1970—1980-х роках ряд вчених, що проводили досліджен­ня в цій галузі, відносили на рахунок нерівностей здібностей різницю в доходах людей в межах 10 — 25%. Однак, визнаючи вплив здібностей людини на розмір її доходів, представники традиційного підходу відводять їм другорядну, несуттєву роль. Природні здібності вони вважають лише передумовою, від якої залежить ефективність навчання чи підтримання здоро­в'я. А дехто з прихильників традиційних поглядів взагалі за­перечує подібний вплив. Наприклад, Т. Шульц стверджує, що "все більш сумнівним є те, що значна частина заробітків, які ми приписуємо освіті і вищій освіті, може бути економічною рентою на природжені здібності".

При альтернативному підході природні здібності і якості людини у справі одержання грошових доходів оцінюються дуже високо. Деякі вчені вважають міру їх впливу навіть більшою, ніж вплив освіти. Наприклад, П. Тобмен у резуль­таті ряду досліджень дійшов висновку, що на частку гене­тичного потенціалу людини доводиться 45% різниці в заро­бітках, на частку соціального походження — 12%, а на частку освіти в тій мірі, в якій вона не є передавачем глибинніших факторів — лише близько 6%. Отже, продуктивні якості і характеристики людини щ знані особливою формою капіталу на підставі того, що їх р, виток потребує значних витрат часу і матеріальних ресурсів і що вони, подібно фізичному капіталу, забезпечують своєму власнику грошовий доход.

 


Читайте також:

  1. I.1. Порядок збільшення розміру статутного капіталу АТ за рахунок додаткових внесків у разі закритого (приватного) розміщення акцій
  2. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  3. II. Розвиток математичних знань учнів.
  4. II. Розвиток математичних знань.
  5. II. Розвиток математичних знань.
  6. II. Розвиток математичних знань.
  7. II. Розвиток математичних знань.
  8. II. Розвиток математичних знань.
  9. II. Розвиток математичних знань.
  10. II. Розвиток математичних знань.
  11. II. Розвиток математичних знань.
  12. II. Розвиток математичних знань.




Переглядів: 718

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Глава 4 | Людський капітал як соціально-економічна категорія

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.