МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Теорія прогресу та проблема сенсу історіїПроблема членування історичного процесу. Типологія суспільства Однією із складних проблем є проблема членування історичного процесу – виділення певних етапів історії, що мають свої особливості і послідовно змінюють один одного. Початок – в епоху Відродження. Маркс: розвиток виробництва. Виділив 3 етапи: азіатський, античний, сучасний буржуазний спосіб виробництва. Ленін: 5 етапів від первісного сусп-ва до рабовласницького, феодалізм, капіталізм, комунізм (перша стадія – соціалізм). Сусп-екон.формація – це конкретно-історичний тип сусп-ва, взятий в його цілісності, що розвивається у відповідності з притаманними йому певними законами. Домінування такого підходу до розгляду сусп-ва отримало назву формаційний редукціонізм. Західна Ф. – замість формацій – 3 цивілізації. Основний критерій – розвиток техніки: - традиційне (аграрне) сусп-во; - індустріальне (техногенне); - постіндустріальне. Виникнення теорії культурних типів пов’язане з прагненням врахувати унікальність історичних явищ в їх розвитку і виявити інші фактори, які впливають на цей розвиток (Данилевський, Шпенглер, Вебер, Ростоу, Сорокін, Тойнбі). Цивілізація протиставляється формації. 1) критика марксизму – Вебер (схильність до духовного фактору), Ростоу (критика цілі – комунізму). 2) Шпенглер – технічний, економічний розвиток (цивілізація) веде до смерті культури. Представники цивілізаційного підходу до типології історії сусп-ва замінюють поняття формації поняттями: цивілізація, культура, культурно-історичний тип, ідеальний тип. Тому розвиток історії пов’язаний з співіснуванням множини цивілізацій або локальних культур, кожна з яких має свою унікальність, і взаємодіючи з іншими, не тільки не втрачає її, а й зміцнює, входячи в загальноісторичний контекст. На місце економічних факторів вони ставлять духовну складову, т.т. систему цінностей. На сучасному етапі відбувається певне поєднання формаційного і цивілізаційного підходів як врахування багатоваріантності розвитку, що носить системно-циклічний і нелінійний характер. Такий підхід сприяє становленню і осмисленню багатовимірного світу. Бердяєв: цивілізація – діяльність застигла, відчужена, культура – це постійний пошук. Підходи до історії: 1. Циклічний підхід. 2. Лінійний (теорія есхатології). Д.Віко – поєднання першого і другого підходів. 3 епохи: божественна, героїчна, людська. Теорія прогресу займає суттєве значення: історія розвитку. Кондорсе „Ескіз історичної картини прогресу людського розуму” (1975) – опирається на силу розуму. 10 етапів в розвитку культури, кожен із яких більш прогресивний. 10-й – капіталізм. Ідеї прогресу: 1. Концептуалізація Гегеля. 2. Марксизм, з Просвітництвом його єднає ідея неминучості комунізму (в них – капіталізм). Маркс робить соціологію наукою. 3. Типи цивілізацій. Сусп.прогрес – це такий поступальний розвиток сусп-ва в цілому, який сприяє збільшенню міри свободи людини, розширенню можливостей для вільного розвитку її індивідуальності, утвердженню стосунків між соц.спільнотами, гуманізму, соц.справедливості і демократії. Теорія регресу – Гесіод „Праці і дні”, де історія розглядає рух від залізного віку до первісного (золотого). Загострення в епоху Просвітництва – Руссо. Негативний наслідок прогресу – втрата моральності. Прогрес цивілізації веде до смерті культури. Технофобія. Історія – це суперечність, в якій прогрес і регрес тісно пов’язані, коли періоди щастя змінюються трагізмом соц.конфліктів, але це призводить до прогресу свободи (Гегель). Заперечення прогресу: 1. Виходить із твердження, що кожен народ має свою неповторну культуру і вони не можуть бути порівняні в рамках якихось одних критеріїв (Дільтей, Леві-Строс, Данилевський). 2. Визначення прогресу не в цілому, а в окремих сферах (наука, техніка, вир-во). 3. Неможливість визначити прогрес в сфері духу і небезпечність підпорядкування людини прагненню до прогресу (Франк, Бердяєв, Франкл). Тема: Проблема пізнання. Сутність та зміст пізнавальної діяльності Читайте також:
|
||||||||
|