Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теорія прогресу та проблема сенсу історії

Проблема членування історичного процесу. Типологія суспільства

Однією із складних проблем є проблема членування історичного процесу – виділення певних етапів історії, що мають свої особливості і послідовно змінюють один одного.

Початок – в епоху Відродження.

Маркс: розвиток виробництва. Виділив 3 етапи: азіатський, античний, сучасний буржуазний спосіб виробництва.

Ленін: 5 етапів від первісного сусп-ва до рабовласницького, феодалізм, капіталізм, комунізм (перша стадія – соціалізм).

Сусп-екон.формація – це конкретно-історичний тип сусп-ва, взятий в його цілісності, що розвивається у відповідності з притаманними йому певними законами.

Домінування такого підходу до розгляду сусп-ва отримало назву формаційний редукціонізм.

Західна Ф. – замість формацій – 3 цивілізації. Основний критерій – розвиток техніки:

- традиційне (аграрне) сусп-во;

- індустріальне (техногенне);

- постіндустріальне.

Виникнення теорії культурних типів пов’язане з прагненням врахувати унікальність історичних явищ в їх розвитку і виявити інші фактори, які впливають на цей розвиток (Данилевський, Шпенглер, Вебер, Ростоу, Сорокін, Тойнбі). Цивілізація протиставляється формації.

1) критика марксизму – Вебер (схильність до духовного фактору), Ростоу (критика цілі – комунізму).

2) Шпенглер – технічний, економічний розвиток (цивілізація) веде до смерті культури.

Представники цивілізаційного підходу до типології історії сусп-ва замінюють поняття формації поняттями: цивілізація, культура, культурно-історичний тип, ідеальний тип.

Тому розвиток історії пов’язаний з співіснуванням множини цивілізацій або локальних культур, кожна з яких має свою унікальність, і взаємодіючи з іншими, не тільки не втрачає її, а й зміцнює, входячи в загальноісторичний контекст. На місце економічних факторів вони ставлять духовну складову, т.т. систему цінностей.

На сучасному етапі відбувається певне поєднання формаційного і цивілізаційного підходів як врахування багатоваріантності розвитку, що носить системно-циклічний і нелінійний характер. Такий підхід сприяє становленню і осмисленню багатовимірного світу.

Бердяєв: цивілізація – діяльність застигла, відчужена, культура – це постійний пошук.

Підходи до історії:

1. Циклічний підхід.

2. Лінійний (теорія есхатології).

Д.Віко – поєднання першого і другого підходів.

3 епохи: божественна, героїчна, людська.

Теорія прогресу займає суттєве значення: історія розвитку.

Кондорсе „Ескіз історичної картини прогресу людського розуму” (1975) – опирається на силу розуму.

10 етапів в розвитку культури, кожен із яких більш прогресивний. 10-й – капіталізм.

Ідеї прогресу:

1. Концептуалізація Гегеля.

2. Марксизм, з Просвітництвом його єднає ідея неминучості комунізму (в них – капіталізм). Маркс робить соціологію наукою.

3. Типи цивілізацій.

Сусп.прогрес – це такий поступальний розвиток сусп-ва в цілому, який сприяє збільшенню міри свободи людини, розширенню можливостей для вільного розвитку її індивідуальності, утвердженню стосунків між соц.спільнотами, гуманізму, соц.справедливості і демократії.

Теорія регресу – Гесіод „Праці і дні”, де історія розглядає рух від залізного віку до первісного (золотого). Загострення в епоху Просвітництва – Руссо. Негативний наслідок прогресу – втрата моральності.

Прогрес цивілізації веде до смерті культури. Технофобія.

Історія – це суперечність, в якій прогрес і регрес тісно пов’язані, коли періоди щастя змінюються трагізмом соц.конфліктів, але це призводить до прогресу свободи (Гегель).

Заперечення прогресу:

1. Виходить із твердження, що кожен народ має свою неповторну культуру і вони не можуть бути порівняні в рамках якихось одних критеріїв (Дільтей, Леві-Строс, Данилевський).

2. Визначення прогресу не в цілому, а в окремих сферах (наука, техніка, вир-во).

3. Неможливість визначити прогрес в сфері духу і небезпечність підпорядкування людини прагненню до прогресу (Франк, Бердяєв, Франкл).

Тема: Проблема пізнання. Сутність та зміст пізнавальної діяльності


Читайте також:

  1. E) теорія раціонального вибору.
  2. I. Теорія граничної продуктивності і попит на ресурси
  3. IV. Проблема антропогенних змін клімату або «парниковий ефект».
  4. V теорія граничної корисності визначає вартість товарів ступенем корисності останньої одиниці товару для споживача.
  5. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  6. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  7. Актуальність курсу історіософії історії України
  8. Актуальність курсу «Історіософія історії України».
  9. АЛЬТЕРНАТИВНІСТЬ В ІСТОРІЇ
  10. Альтернативність ресурсів і проблема економічного вибору
  11. Антропологічна періодизація первісної історії
  12. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.




Переглядів: 523

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Філософське розуміння суспільства. суспільство як система | Пізнавальний процес і теорія істини. Основні концепції істини

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.