Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Моделі функціонування центрів витрат, виручки, прибутку та інвестицій

Принципи виділення центрів відповідальності на підприємстві

За функціональним принципом виділяють наступні центри відповідальності:

- обслуговуючі;

- матеріальні;

- виробничі;

- управлінські;

- збутові.

Обслуговуючі центри відповідальності надають послуги іншим центрам усередині підприємства (прикладами можуть служити струмопідстанція, робоча їдальня та ін.) – це допоміжні центри.

Матеріальні центри відповідальності служать для заготівлі і зберігання матеріалів (наприклад, відділ матеріально-технічного постачання, склади).

Виробничі центри відповідальності – це підрозділи основного і допоміжного виробництв. Витрати підрозділів основного виробництва зазвичай можна віднести на конкретну продукцію. Витрати допоміжних виробничих центрів включаються в собівартість продукції опосередковано (через основні центри відповідальності).

Управлінські центри відповідальності – заводоуправління, бухгалтерія, юридичний відділ і т.п. Витрати цих центрів безпосередньо не пов’язані з конкретними видами продукції. На практиці зазвичай їх розподіляють за видами продукції пропорційно вибраній базі (зарплаті, прямим витратам), хоча такий розподіл достатньо умовний.

Збутові центри відповідальності займаються реалізацією продукції (наприклад, відділ маркетингу, відділ збуту) – це основні центри відповідальності, їх роботу, як правило, можна співвіднести з конкретними видами продукції.

За територіальним принципом існує два варіанти розподілу на центри відповідальності:

Перший варіант. У рамках одного центру відповідальності об’єднано декілька функцій. Наприклад, деяке підприємство має декілька представництв в різних регіонах, і кожне таке представництво займається маркетингом, рекламою, збутом продукції і відстежуванням договорів.

Другий варіант. Один функціональний напрямок діяльності розподіляється на декілька центрів відповідальності. Наприклад, підприємство має декілька складів, розташованих у різних кінцях місця.

Вибір способу розподілу підприємства на центри відповідальності визначається специфікою конкретної ситуації. Розподіл підприємства на центри відповідальності і класифікація витрат є фундаментом для створення на підприємстві системи управлінського обліку, що є найважливішим елементом всієї системи контролінгу.

 

 

Центр витрат – це підрозділ, керівник якого відповідає лише за витрати. Центри витрат можна розбити на центри регульованих витрат (наприклад, цех основного виробництва) – можна встановити оптимальне співвідношення; центри частково регульованих витрат (наприклад, конструкторське бюро, адміністрація підприємства) – не можна встановити оптимальне співвідношення.

Центрами витрат є підрозділи, які не мають кредитних, розрахункових, фінансових відносин, не закуповують самостійно власну продукцію і не беруть участі у товарно-грошових відносинах з іншими підприємствами. Менеджери центрів відповідальності відповідають лише за раціональне використання виробничих ресурсів, повне і своєчасне виконання виробничої програми.

Центр виручки(доходів) – це підрозділ, керівник якого відповідає тільки за виручку, а не за витрати (наприклад, відділ збуту) – взаємозв’язок між входом і виходом відсутній.

Центри доходів повинні бути не караючим, а стимулюючим інструментом управління. Якщо вони будуть використовуватися тільки як засіб покарання, то є небезпека, що керівники підрозділів будуть намагатися отримати полегшені нормативні показники на етапі планування.

Центр прибутку – це підрозділ, керівник якого відповідає як за витрати, так і за прибутки (наприклад, підприємство в складі об’єднання) – існує взаємозв’язок між входом і виходом.

Це структурні підрозділи підприємства, керівники яких відповідають за всі фінансово-економічні показники: витрати та прибуток; це, як правило, фінансово самостійні підрозділи великих підприємств (філії).

Центр інвестицій – це підрозділ, керівник якого відповідає за капіталовкладення, доходи і витрати – існує взаємозв’язок між прибутком й інвестованим капіталом.

Вибір видів і структури центрів відповідальності визначається специфікою конкретної ситуації.

Контрольні питання

 

1. Для чого проводиться класифікація витрат?

2. Що таке релевантні витрати? Наведіть приклад.

3. Як ви розумієте безповоротні витрати? Наведіть приклад.

4. Які ви знаєте групи витрат за ступенем урегульованості?

5. Наведіть приклади постійних та змінних витрат.

6. Що таке центр відповідальності та його призначення?

7. Класифікація центрів відповідальності.

8. Які основні принципи виділення центрів відповідаль­ності?

9. Наведіть приклади визначення центрів відповідальності за територіальним принципом.

10. Значення центрів відповідальності.

 


Читайте також:

  1. Автокореляція залишків – це залежність між послідовними значеннями стохастичної складової моделі.
  2. Адміністративно-командна система, її ознаки та механізм функціонування.
  3. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  4. Аналіз використання прибутку та резервів його зростання
  5. Аналіз відхилень – основний інструмент оцінки діяльності центрів відповідальності
  6. Аналіз відхилень — основний інструмент оцінки діяльності центрів відповідальності
  7. Аналіз для прийняття рішень стосовно залучення інвестицій
  8. Аналіз доцільності фінансових інвестицій у корпоративні права.
  9. Аналіз економічноїї політики за допомогою моделі Мандела-Флемінга. Випадки вільного та фіксованого валютного курсів.
  10. Аналіз ефективності інвестиційних проектів
  11. Аналіз інвестиційної діяльності підприємства.
  12. Аналіз показників валового прибутку і собівартості реалізованої продукції




Переглядів: 1570

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття про центри відповідальності та їх класифікація | Управлінський облік як вихідний елемент системи контролінгу. Задачі управлінського обліку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.