Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Аналіз рентабельності діяльності підприємства

 

Чи не основним ефектом від діяльності підприємства є отриманий прибуток. Проте, не завжди інформація про отриманий ефект може задовольнити інформаційні потреби менеджерів. Досить часто для прийняття управлінських рішень менеджерам необхідна аналітична інформація, що носить порівняльний характер (порівняння альтернативних варіантів, отриманих вигод із затраченими ресурсами тощо). Таку потребу можна задовольнити за допомогою відносних показників. Тому на додаток до отриманого ефекту доцільно оцінити ще й ефективність діяльності підприємства.

Традиційно ефективність розглядають як характеристику отриманого результату від певної діяльності у співвідношенні з затраченими ресурсами. Ефективність діяльності підприємства визначається за допомогою показників рентабельності.

Рентабельність ( від нім. rentabel – дохідність, прибутковість) – відносний показник прибутку, який відображає відношення отриманого ефекту (доходу, прибутку) до наявних або використаних ресурсів. Показники рентабельності діяльності підприємства об’єднують у три групи (рис. 7.3):

1) витратні показники рентабельності, які характеризують рівень окупності певних витрат:

- рентабельність продукції (Рп) – відображає прибутковість реалізованої продукції та розраховується як відношення валового прибутку до собівартості реалізованої продукції (7.2)

 

, (7.2)

де ВП – валовий прибуток за період;

Срп – собівартість реалізованої продукції за період;

 

- рентабельність інвестиційних проектів (Ріп) – характеризує прибутковість вкладених інвестицій і розраховується як відношення прибутку від утримування інвестицій (стосовно фінансових інвестицій як

ПОКАЗНИКИ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
           
          Рентабельність продукції
         
    Витратні показники рентабельності      
        Рентабельність інвестиційних проектів
       
         
          Рентабельність окремих видів діяльності
         
           
          Рентабельність активів
         
           
    Ресурсні показники рентабельності     Рентабельність необоротних активів
       
         
        Рентабельність оборотних активів
       
           
          Рентабельність власного капіталу
         
           
          Валова рентабельність продажу
    Дохідні показники рентабельності    
         
        Чиста рентабельність продажу
         
           
Рис. 7.3. класифікація показників рентабельності

 

прибуток можуть розглядатись отримані дивіденди чи збільшення їхньої вартості) до їхньої вартості (7.3)

 

, (7.3)

 

де Пруі – прибуток від утримування інвестицій;

І0 – початкова вартість інвестицій (затрати на здійснення інвестиційного проекту);

Дв – дивіденди від інвестицій;

– збільшення вартості інвестицій;

 

- рентабельність окремих видів діяльності (Рjд) – характеризує прибутковість ведення певного виду діяльності (операційної, фінансової тощо) і розраховується як співвідношення його фінансового результату і витрат (7.4)

 

, (7.4)

де ФРjд – фінансовий результат від j-го виду діяльності;

Вjд – витрати від j-го виду діяльності;

 

2) ресурсні показники рентабельності, які відображають прибутковість вкладення коштів у певні види ресурсів:

- рентабельність активів (Ра) – характеризує ефективність використання активів підприємства і розраховується як відношення прибутку (залежно від мети аналізу - валового, операційного, чистого тощо) до середньої за період вартості активів (7.5)

 

, (7.5)

де П – величина прибутку за аналізований період;

___

А – середня за період вартість активів підприємства;

 

- рентабельність необоротних активів (Рна) – характеризує ефективність використання необоротних активів підприємства і розраховується як відношення прибутку до середньої за період вартості необоротних активів (7.6)

 

, (7.6)

де П – величина прибутку за аналізований період;

____

НА – середня за період вартість необоротних активів підприємства;

 

- рентабельність оборотних активів (Роа) – характеризує ефективність використання оборотних активів підприємства і розраховується як відношення прибутку до середньої за період вартості оборотних активів (7.6)

 

, (7.6)

де П – величина прибутку за аналізований період;

____

ОА – середня за період вартість оборотних активів підприємства;

 

- рентабельність власного капіталу (Рвк) – відображає величину чистого прибутку в розрахунку на 1 гривню власного капіталу підприємства (7.7)

 

, (7.7)

де ЧП – величина чистого прибутку за аналізований період;

____

ВК – середня за період величина власного капіталу підприємства;

 

3) дохідні показники рентабельності, характеризують частку прибутку в доходах підприємства

- валова рентабельність продажу (Рвпрод) – відображає частку валового прибутку у вартості реалізованої продукції (7.8)

 

, (7.8)

де ВП – валовий прибуток за звітний період;

ЧД – чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за звітний період;

 

- чиста рентабельність продажу (Рчпрод) - відображає частку чистого прибутку у вартості реалізованої продукції (7.9)

 

. (7.9)

 

Поданий перелік показників рентабельності не є виключним. Аналітик може самостійно побудувати необхідний показник рентабельності виходячи із мети аналізу та міркувань щодо того який ефект і з якими ресурсами чи затратами необхідно порівнювати.

Як вже було зазначено, основними користувачами інформації аналізу ефективності діяльності підприємства є його власники й інвестори. З усіх показників рентабельності найповніше їхній інформаційний інтерес задовольнить показник рентабельності власного капіталу, оскільки він відображає співвідношення між отриманим ефектом (чистим прибутком) та величиною ресурсів, що їм належать – власним капіталом. Тому будь-які зміни рівня рентабельності власного капіталу неодмінно стають об’єктом детального аналізу, адже власники й інвестори повинні знати які ж фактори зумовили такі зміни.

Для проведення факторного аналізу рентабельності власного капіталу можна застосувати модель Du Pont, яка передбачає певну трансформацію формули (7.7):

 

, (7.10)

де каоб – коефіцієнт оборотності активів;

кав – коефіцієнт автономії.

 

З отриманої моделі можна зробити такий висновок: рентабельність власного капіталу прямо пропорційна чистій рентабельності продажу, коефіцієнту оборотності активів, і обернено пропорційна коефіцієнту автономії. Це означає, що чим більшу рентабельність підприємство буде закладати у свою продукцію, чим швидше будуть обертатися його активи і чим більше капіталу воно залучить на стороні, тим прибутковішими для засновників будуть інвестиції в його власний капітал.

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. IV група- показники надійності підприємства
  5. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  6. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  7. SWOT-аналіз у туризмі
  8. SWOT-аналіз.
  9. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  10. V. Нюховий аналізатор
  11. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  12. WEB - сайт підприємства в Інтернет




Переглядів: 1532

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Аналіз динаміки і структури витрат підприємства | Аналіз використання прибутку та резервів його зростання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.033 сек.