Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Статистичні методи вивчення показників державного бюджету

 

Аналіз статистичних показників державного бюджету передбачає вивчення динаміки доходів і витрат державного бюджету, ступеня виконання державного бюджету, закономірностей формування дохідної частини бюджету і витрат бюджетних засобів; визначення ролі й економічного значення основних джерел доходів у загальному обсязі доходів бюджету; виявлення видаткових статей, що викликають дефіцит державного бюджету; аналіз джерел фінансу­вання державного бюджету і т.ін.

Найважливішими аналітичними показниками державного бюджету є відносні показники доходів (витрат) державного бюджету, що дозволяють визначити частку кожного розділу (чи статті) доходів (чи витрат) у загальному обсязі доходів (витрат) бюджету і зробити висновки про найбільш значні статті дохідної (чи видаткової) частини державного бюджету. Наявність подібних даних в динаміці дає можливість зробити висновки про структурні зрушення в складі доходів і витрат державного бюджету і визначити коло чинників, що викликали зміни в дохідній і видатковій частинах бюджету.

Застосування відносних показників структури доходів і витрат державного бюджету забезпечує співставність в динаміці абсолют­них (грошових) показників бюджету, обчислених у межах однієї класифікації.

Аналізуючи структуру доходів і видатків, можна визначити основні джерела формування доходів держави і розподілу державних коштів.

Склад доходів і видатків державного бюджету статистика вивчає за допомогою наступних показників:

> Структури доходів (видатків) бюджету. Визначається як відношення окремих груп (розділів, параграфів, статей) бюджетної класифікації до загального обсягу доходів (витрат) бюджету у процентах.

> Показників виконання плану. Характеризують ступінь викорис­тання бюджету в його прибутковій і видатковій частинах, згідно з основними підрозділами бюджетної класифікації. Показник виконання плану - це відношення, фактичного обсягу доходів (видатків) бюджету до плану, відображене у .процентах.

> Показників динаміки доходів і видатків бюджету, мережі, штатів та контингентів бюджетних установ. Визначаються за допомогою показників рядів динаміки - абсолютного приросту, темпу зростання, темпу приросту, абсолютного значення одного процента приросту, середнього абсолютного приросту, середнього рівня ряду динаміки, середнього темпу зростання.

> Середніх показників бюджетних за/спадів. Характеризують мережу, штати, контингенти бюджетних закладів, середній розмір бюджетних витрат на душу населення або відповідного контингенту (дітей дошкільного віку, учнів, студентів). При цьому середні показники бюджетних установ визначають за формулами середньої арифметичної (інформацію подано за період), або середньої хронологічної для моментного ряду динаміки (коли інформацію подано на кілька дат з рівними проміжками часу).

Аналізувати структурні зрушення за два періоди можна за допомогою наступних коефіцієнтів:



де,

лінійний коефіцієнт абсолютних структурних зрушень;

середній квадратичний коефіцієнт абсолютних структурних зрушень ;

лінійний коефіцієнт відносних структурних зрушень;

середній квадратичний коефіцієнт відносних структурних зрушень;

k кількість структурних частин.

Для зведеної оцінки структурних зрушень в сукупності за декілька періодів застосовується лінійний коефіцієнт абсолютних структур­них зрушень за п періодів:

 
 

де, п - кількість періодів.

Динаміку бюджетних витрат на душу населення доцільно вивчати із застосуванням індексного методу, зокрема індексів середніх величин.

Індекс змінного складу обчислюють за наступною формулою:


де, h0, h1, - бюджетні витрати на душу населення або контингенту відповідно у базовому та звітному періодах;

h=B/N;

В - загальний обсяг витрат;

 
 

N0, N1, - середня чисельність населення або бюджетного контингенту відповідно у базовому та звітному періодах .

Індекс фіксованого складу розраховується за наступною формулою:

Індекс структурних зрушень розраховується за наступною формулою:

 
 

Між індексами існує наступний взаємозв'язок:

На базі вищенаведених індексів можна розрахувати абсолютну зміну бюджетних витрат під впливом чинників.

Абсолютний розмір зміни бюджетних витрат:


у тому числі за рахунок:

середнього розміру бюджетних витрат на душу населення або контингенту:


середньої чисельності населення:

Аналіз динаміки показників державного бюджету передбачає побудову динамічних рядів. При цьому, принциповим моментом є забезпечення співставності рівнів бюджетних показників у рядах динаміки, оскільки бюджетна класифікація, що застосовується для групування доходів і витрат державного бюджету, з часом змінюється. Співставність рівнів може бути досягнута через перегрупування доходів і витрат державного бюджету за попередні роки відповідно до діючоїв даний момент класифікації (тобто тієї, на основі якої здійснене групування даних за останній рік).

Одним з прийомів аналізу рядів динаміки є аналітичне вирівнювання з метою виявлення основної тенденції зміни показників у часі. Для цього можна використовувати рівняння прямої, оскільки динаміка доходів і витрат державного бюджету характеризується більш-менш рівномірним розвитком:

Y,=a+b-t,

де, У, - вирівняне значення доходів або витрат; a, b - параметри рівняння; і - порядковий номер року.

-
Для визначення параметрів а і b використовують метод найменших квадратів. При цьому можна застосовувати спрощений спосіб розрахунку, коли сума всіх значень t дорівнює нулю. За такого способу обчислення t система нормальних рівнянь спрощується і має такий вигляд:

Після визначення а і b складають аналітичне рівняння і розраховують у( для кожного року.

Не менш важливим напрямом аналізу є вивчення дефіциту державного бюджету.

Показники дефіциту державного бюджету характеризують результати фінансової діяльності держави. Величину дефіциту державного бюджету прийнято зіставляти з показником обсягу ВВП. Якщо відношення бюджетного дефіциту до показника ВВП не перевищує 3%, рівень дефіциту безпечний.

З метою характеристики масштабів процесів перерозподілу фінансових ресурсів у країні за допомогою державного втручання, розраховують відношення доходів державного бюджету до рівня ВВП.

Важливим завданням статистики державного бюджету є вивчення і аналіз закономірностей формування доходів і витрат державного бюджету на всіх рівнях бюджетної системи.

Так, зміна суми податкових доходів можлива з двох причин:

зміни податкової бази (автоматичний ефект);

зміни податкової ставки (дискреційний ефект).

Автоматичний ефект можна аналізувати за допомогою коефі­цієнтів еластичності, де використовуються співвідношення темпів приросту податкових доходів з темпами приросту ВВП.

Для зменшення дискреційного впливу на суму податкових надходжень використовують метод пропорційного коректування. Його суть полягає у розрахунку коефіцієнта дискреційного впливу, що розраховується на основі даних про абсолютний розмір впливу змін в податковій системі.

Використовуючи індексний метод, можна вивчати вплив кожного чинника на зміну суми податків за наступними формулами:


де, DП - приріст суми податків; DПс - приріст суми податків за рахунок зміни податкових ставок; DПБ - приріст суми податків за рахунок зміни податкової бази.

С0, С1 - податкова ставка у базовому та звітному періодах;

Б0, Б1, - податкова база у базовому та звітному періодах.

 

Питання для самоконтролю

1. Що собою являють державні фінанси та яка їх структура?

2. Що вивчає статистика державних фінансів?

3. Назвіть основні показники статистики державного бюджету.

4. У чому різниця між податковими та неподатковими доходами?

5. У чому різниця між поточними та капітальними видатками?

6. Як розраховують профіцит та дефіцит державного бюджету?

7. Чим відрізняються міжнародні класифікації податкових платежів в системі статистики державних фінансів та в системі національних рахунків?

8. У чому суть економічної та функціональної класифікацій видатків?

9. Як класифікують операції фінансування бюджетного дефіциту та зобов'язання в системі державного боргу?

10. Назвіть та поясніть суть статистичних методів аналізу державного бюджету.


Читайте також:

  1. Cтатистичне вивчення причин розлучень.
  2. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  3. II. Мета вивчення курсу.
  4. III. Виконання бюджету
  5. IV. Вивчення нового матеріалу – 20 хв.
  6. IV. Вивчення нового матеріалу.
  7. IV. Вивчення нового матеріалу.
  8. IІІ. Вивченняння нового навчального матеріалу.
  9. V. Вивчення нового матеріалу.
  10. Абсолютні і відносні статистичні величини
  11. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  12. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру




Переглядів: 2205

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вітчизняні бюджетні класифікації | Тестові завдання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.