МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Список рекомендованої літературиТеорія конфліктів Р.Дарендорфа, Л.Козера.
У сер. 60-х років ХХ ст. у структурно-функціональному підході західної соціології як протест проти теорії стабільності, порядку соц. системи виникає теорія конфлікту – конфліктологічна парадигма. Основоположники – Чарльз Мілс (1916 – 1962), Льюїс Козер (1913 – 2003), Ральф Дарендорф ( нар. 1929).
Основне положення теорії: будь-якому суспільству притаманні нестабільність і конфлікти. На думку Л.Козера, іноді конфлікти мають позитивну роль – за певних умов сприяють збереженню соц. системи або позитивним змінам у ній, зумовлюють відкриття в економічній і технологічній сферах. Конфліктні процеси за певних умов сприяють пристосуванню соціальної системи до нових обставин. Не може існувати згоди серед всіх верств населення, тому соціальна напруженість суспільства є постійною; але конфлікт, особливо соціально контрольований, дозволяє краще пізнавати один одного і навіть зближуватись в межах однієї спільноти. Конфлікт сприяє соціальним змінам і виникненню всього нового. Нарешті, конфлікт із зовнішнім ворогом краще гуртує суспільство проти нього.
Р.Дарендорф у своїй конфліктній моделі суспільства напротивагу положенням структурно-функціонального аналізу затвердив положення: 1) кожне суспільство перебуває у процесі безперервних повсякденних змін; 2) у кожному суспільстві соц. конфлікти є повсюдними; 3) кожен елемент суспільства сприяє його інтеграції та змінам; 4) кожне суспільство ґрунтується на насильстві одних над іншими. Діалектика влади і опір владі – рушійна сила історії, а влада неминуче породжує конфлікти. Р.Дарендорф вважає, що конфлікти як природний стан суспільства потрібно регулювати, не допускаючи «соц. потрясінь».
Основні риси конфліктної соц. парадигми: - соціальні системи роздирають суперечності; - соц. системи прагнуть до змін; - в основі соц. життя лежать непримиренні інтереси, тому конфлікт - це постійний органічний внутрішній стан кожної соц. системи; - соціальні конфлікти мають позитивне значення, сприяючи адаптації суспільства до змін і прогресу; - конфлікти вимагають соц. контролю для запобігання соц. вибухів і руйнації системи, а соціологія посідає провідне місце у профілактиці конфліктів і їх оптимальному розв’язанню.
1. Болотіна Є.В., Мішура В.Б. Соціологія. Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2007. – 128 с. 2. Викладання соціології: досвід інноваційних прийомів: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, – 2008. – 280 с. 3. Ґіденс Е. Соціологія / Пер. С англ. В.Шовкун, А.Олійник; Наук. ред. О.Іващенко. – К.: Основи, 1999. – 726 с.
Читайте також:
|
||||||||
|