Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальна характеристика психологічних знань у системі соціального захисту і допомоги

Одним з найважливіших принципів соціальної роботи є не тільки надання соціально-економічної, соціально-педагогічної, соціально-правової допомоги і підтримки, але й мобілізація внутрішніх ресурсів людини для вирішення власних проблем і набуття чи відновлення її професійної і соціальної активності. Звідси випливає, що для успішної професійної діяльності фахівців соціальної роботи важливим є знання індивідуально-психологічних, статево-вікових, етнічних особливостей всіх співробітників, розуміння причин, що провокують різні реакції і шляхів їх профілактики, а також спеціальні психологічні знання, необхідні соціальному працівнику для організації власного мислення і вміння розібратися у будь-якій ситуації.

Професійні знання, уміння, навички фахівців соціальної роботи формуються у навчанні, побудованому на широкому використанні можливостей різних галузей психологічної науки: загальної, вікової, педагогічної, соціальної, диференціальної психології та інших.

Кожна конкретна галузь психологічної науки, на відміну від інших, має свою специфічну сферу застосування в соціальній роботі. Наприклад, загальна психологія озброює соціальних працівників знаннями про методи вивчення особистості, особливості її відчуттів, сприймання, пам'яті, мислення, уяви, уваги, емоційно-вольової сфери, властивості темпераменту, характеру, здібностей. Без знання і врахування індивідуально-психологічних властивостей людей ефективна професійна діяльність фахівців соціальної роботи служби психологічного забезпечення є неможливою.

Вікова психологія вивчає закономірності психічного розвитку людини на різних вікових етапах її життя. Використання фахівцями соціальної роботи даних цієї науки дозволяє більш точно диференціювати індивідуально-психологічні особливості людей залежно від їх віку, правильно організовувати соціально-виховну роботу з молоддю, людьми пенсійного віку.

Висновки, отримані диференціальною психологією, мають важливе значення для вирішення багатьох практичних завдань професійної соціальної роботи (діагностика і прогностика розвитку окремих властивостей людей, їх здібностей та інше).

Важливим розділом диференціальної психології є психологія статевих відмінностей, яка вивчає відмінності між індивідами, зумовлені або опосередковані їх статевою приналежністю, що має важливе практичне значення.

Чільне місце в соціальній роботі займає соціальна психологія, яка вивчає психічні явища, що виникають у процесі взаємодії людей у різних організованих і неорганізованих (формальних і неформальних) групах.

Для фахівців соціальної роботи особливо важливе значення мають знання, які стосуються соціально-психологічних явищ в малих групах (в мікро середовищі). Це, насамперед, проблеми психологічної сумісності, між особистих відносин в групі, групової атмосфери, співвідношення формальних і неформальних груп, згуртованості групи, її ціннісних орієнтацій. Актуальною також є проблема лідерства в граї, наявність формальних і неформальних лідерів.

Соціальна психологія особистості дає соціальним працівникам знання про відповідність особистості соціальним очікуванням у великих і малих групах, засвоєння нею ціннісних орієнтацій групи, залежність її самооцінки від оцінки групи, членом якої вона є. До проблем соціальної психології особистості відносяться також проблеми вивчення спрямованості особистості, її інтересів, ідеалів, установок, переконань.

Працівник будь-якої соціальної служби діє також як соціальний і практичний психолог, педагог, оскільки зміст і методи його діяльності спрямовані на вирішення практичних проблем життєдіяльності його клієнтів, забезпечення успіху у сфері виживання, виховання, перевиховання.

Розглянемо основні принципи в роботі соціального працівника.

Орієнтація на особистісний ріст та розвиток.

Кризовий стан потрібно розглядати не як хворобу, патологію, а як нормальну реакцію на ненормальні обставини. Криза клієнта - це процес особистісного росту, в тому випадку, якщо вона буде подолана позитивно. Реабілітаційну роботу потрібно розглядати як допомогу процесу особистісного росту, а не лікування.

Слухання та розуміння.

Професійна допомога соціального працівника повинна лише доповнювати, підсилювати ресурси та можливості травмованої людини.

Об'єктивність.

Існує багато різних конструктивних підходів, як допомогти людині подолати психологічну кризу. Тому соціальному працівнику необхідний план, який зорієнтує його в потрібному направленні і дозволить визначити:

- структуру кризи,

- психологію травматичних переживань,

- стадії кризи.

Орієнтованість на громаду.

За законами соціальної психології, будь-яке втручання ззовні, навіть якщо воно пройшло на рівні невеликої групи людей, впливає на всю громаду, як цілісний і єдиний організм.

Соціальні працівники як каталізатори.

Найкращим помічником є не той, хто все бере на себе і все сам організовує. Основна задача - допомогти травмованій людині ефективно використати внутрішні ресурси.

Емпатія.

Під емпатією розуміють уміння співпереживати, відчувати те, що відчуває інша людина, бачити світ її очима.

Компетентність.

Психосоціальне втручання в кризу вимагає, щоб соціальний працівник володів як теоретичними знаннями в галузі психології травми, так і практичними навичками надання допомоги потерпілим.

Паритетність.

Стосунки на основі «я» - «ти». Під цим типом стосунків розуміють взаємодію між рівноцінними суб'єктами, де кожен бачить і визнає в партнері особистість, його унікальність.

Добровільність..

При психосоціальній підтримці два добровільних учасника: той, хто допомагає і той, кому допомагають.

Реальність.

Перед тим, як надавати будь яку допомогу, необхідно вияснити, що потребують люди і що ми реально можемо їм запропонувати. Дуже важливо попередньо визначити, що дійсно потребують люди, яким ми допомагаємо.

Економність.

Інколи, особливо, коли навички психологічної допомоги ще недостатні, виникає небезпека професійного «вигорання». Важлива підтримка всередині команди фахівців. Також важливо проводити регулярні тренінги всередині команди професіоналів на розвиток взаємо підтримки.

Важливе значення надається розповсюдженню досвіду психосоціальної реабілітації та створенню мережі психосоціальної служби. (8)

На сьогодні найбільш ефективна допомога надається командою фахівців. Важливе місце в цій команді займає соціальний працівник.


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
  4. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  5. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  6. II. Поняття соціального процесу.
  7. III. Актуалізація набутих знань
  8. III. Контроль знань
  9. IV. Закріплення й узагальнення знань
  10. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  11. IІ. Актуалізація опорних знань учнів.
  12. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.




Переглядів: 636

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Психологічні знання соціальних працівників | Психологічні риси соціальних працівників в системі соціального захисту

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.