Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Роль А.Р. Луріі у відкритті нових мовленнєвих зон мозку.

Відкриття мовних зон мозку П'єром Брока і Карлом Верніке.

Джерела вчення про мовної структурі мозку.

Моделювання мовної поведінки людини відбувається і завдяки дослідженню патології мови.

Афазія називають такі види порушень мовлення, які пов'язані з пошкодженням зон мозку, які відповідають за роботу тих чи інших мовних механізмів. Афазії вивчає афазіологом. Причинами афазій можуть бути механічне пошкодження мозку, інсульт, пухлини мозку. Афазія динамічна: в процесі реабілітації відбувається часткове або повне відновлення мовних механізмів.

У 1863 р. француз П. Брока відкрив в мозку людини одін_із центрів мови. Він знаходиться в задній частині лобової частки лівої півкулі. Люди з ушкодженням зони Брока розуміють мову, але з великим зусиллям об'єднують слова у фразу, коливаються побудувати послідовність звуків. Афазія, при якій в занепаді виробництво мовлення, називається моторної.

Другий центр мовлення, відкритий в 1874 р. німецьким ученим К.Верніке, знаходиться в скроневій частці лівої півкулі. У хворих з ушкодженням цієї зони страждає сприйняття чужої мови. Це сенсорна афазія. Таким чином, в результаті досліджень П. Брока та К. Верніке було встановлено, що виробництво і сприйняття мови - це два різні механізми, які мають чітку локалізацію. Поблизу від них розташовані руховий і слуховий центри, тісно пов'язані з зонами Брока і Верніке. Ліва півкуля мозку було визнано головним, домінантним, так як воно відповідало за мову і інтелектуальну діяльність людини.

А.Р. Лурія, учень Л.С. Виготського, в роки Великої Вітчизняної війни був головним спеціалістом Радянської Армії по відновленню діяльності військових, які отримали травму голови. Узагальнюючи свій досвід, вже в мирний час він розробляє новий напрямок досліджень, яке об'єднує дані лінгвістики, психології, фізіології та медицини - нейролінгвістики. Нові мовні зони він пропонує шукати в передній частині лобової частки і в скронево-тім'яно-потиличної частини лівої півкулі - в місцях, які відрізняють сучасної людини від первісного. А.Р. Лурія виявив, що попереду від зони Брока є кілька мовних зон, які відповідають за механізми синтагматики мови, при цьому кожна більш передня керує більш високим рівнем організації мовлення (від зчеплення звуків у склади до об'єднання пропозицій в зв'язний текст). Якщо хворий добре будує окремі висловлювання, але втрачає стратегію побудови зв'язного тексту, таке порушення мови А.Р. Лурія запропонував називати динамічної афазією.

Задня частина лівої півкулі (скронево-тім'яно-потилична) відповідає за мовні механізми парадигматики. Чим далі від середини лівої півкулі, ті більш складні, витончені механізми втягуються в парадигматику. Хворим з порушенням цих зон мозку властиві парафазії трьох видів: а) літеральна, пов'язана із плутаниною звуків (гонмада замість кімната. Паріс замість Борис): 2) вербальна, пов'язана із плутаниною слів (в усвідомленні хворого план вираження і план змісту віддаляються один від іншого настільки, що виникає відчуженість сенсу, хворий не може згадати значення слова чи переходить на дуже високий рівень узагальнення: футбол - це щось фізкультурне); 3) семантична - плутанина прийменників і відносин часу.


Читайте також:

  1. IV. Оцінка вигідності залучення короткотермінових кредитів
  2. IV. Повідомлення теми та мети уроку V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
  3. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  4. Авілум – “син чоловіка” – повноправна людина, охороні його життя, здоров’я, захисту його майнових інтересів присвячена значна частина законника.
  5. Адміністративні зміни кінця 18-19 ст. та утворення нових архівів
  6. Активне вентилювання зернових мас
  7. Алгоритм жорданових перетворень
  8. Важливою складовою економічної політики 60-х рр. була реалізація програми “нових рубежів” президента Дж. Кенеді.
  9. Варіанти неврологічних і мовних порушень залежно від характеру перинатального ураження головного мозку.
  10. Взаємодія підрозділів при проведенні виїзних планових та позапланових перевірок
  11. Виведення нових товарів на ринок
  12. Вивірка підкранових шляхів.




Переглядів: 1257

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Мислення і мова в при сприйнятті і розумінні мови. | Розподіл магазинів за розмірами товарообігу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.