Народна виховна практика виробила чітку систему розвитку активної розумової діяльності дітей.
Передусім чітко виділені завдання розумового виховання: ознайомлення з навколишнім світом, формування пізнавальних інтересів та інтелектуальних навичок, розвиток пізнавальних здібностей, розуму, мислення, організація спілкування з розумними людьми, розвиток цікавості, допитливості. Народна педагогіка дотримується цілком правильних поглядів щодо активізації пам'яті, формування уміння самостійного пізнання світу.
Глибоко розуміючи, що здобувати освіту, набувати розуму -нелегка справа, народна мудрість звертає увагу на потрібні для цього якості того, хто вчиться, і того, хто вчить:
• наполегливість і дисципліна («Мудрим ніхто не вродився, а навчився», «Не лінися рано вставати та змолоду більше знати»);
• авторитет учителя («Шануй учителя як родителя», «Навчай інших, сам учися», «Розумний научить, а дурень намучить», «Учитель - як мати, хоче найкраще дітям дати»);
• самостійна робота над книгою («Хто багато читає, той багато знає», «Читання - найкраще навчання»);
• урахування вікових особливостей («Які літа — такий розум»);
• урахування індивідуальних особливостей («Кожна голова має свій розум», «Сто голів - сто умів», «У кожної Пашки свої замашки»);
• навчання з раннього віку («Чого Івась не навчився, того й Іван не буде знати», «Нагинай гілляку, доки молода»);
• бажання вчитись («Чоловік розуму вчиться цілий вік»);
• допитливість («Хто людей питає, той розум має»);
• прагнення до знань, працьовитість («Без труда нема плода»);
• зв'язок із життям («Хто знання має, той мур ламає»).