Функції класного керівника. Напрямки і форми роботи класного керівника. Робота класного керівника з вивчення учнів. Робота класного керівника з організації та проведення позакласної виховної роботи. Література. Завдання для самостійної роботи. Завдання для самоконтролю.
У житті кожної людини, яка свого часу була учнем, помітну роль відігравав класний керівник. Впродовж довгих років шкільництва педагог-вихователь стояв найближче до витоків духовного становлення учнів. "У вихованні, — писав К.Д. Ушин-ський, — все повинно базуватися на особі вихователя, тому що виховна сила виливається тільки з живого джерела людської особистості. Ніякі статути і програми, ніякий штучний організм закладу, хоч би як хитро він був придуманий, не може замінити особистості в справі виховання"1.
В.О. Сухомлинський також надавав професійним вихователям провідну роль у духовному становленні юної особистості. "Вихователь, — писав педагог, — це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого народного багатства — душі, розуму, почуттів дітей, підлітків і юнаків. Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з другого — багатство народу, його майбутнє, його надія — молоде покоління. Вихователь творить найбільше багатство суспільства — людину"2.
Тому класними керівниками призначають найбільш досвідчених учителів-вихователів. Як правило, кожен класний керівник вважає доцільним працювати з одним дитячим колективом впродовж тривалого часу (5—7 років).
1Ушинський КД. Твори: В 6 т. — Т. 1. — К.: Рад. шк„ 1952. — С 123.
2Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу. — К.: Рад. шк., 1971. — С 26—27.