Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Ознайомлення учнів із змінами дня і ночі.

—Пригадайте спостереження за висотою Сонця над горизонтом протягом доби. Коли висота сонця найбільша?

— В якому місяці Сонце опівдні стоїть над горизонтом найвище? Найнижче? Чому?

— Яка тривалість дня і ночі у нашій місцевості?

— Пригадайте, коли тривалість дня і ночі однакова.

— Чи знаєте ви, як люди в давнину визначали день і ніч?

— Здавна люди, спостерігаючи за Сонцем, помітили, що вранці воно сходить із-за лінії горизонту; опівдні — піднімається вище, а ввечері заходить за лінію горизонту. Вони вважали, що Сонце рухається навколо Землі, тому буває день і ніч.

Але це не так. Наша Земля обертається навколо своєї осі.

Вісь — це уявна лінія, що проходить через центр земної кулі та Північний і Південний полюси. Земля обертається із заходу на схід, назустріч Сонцю. Обертання земної кулі навколо своєї осі спричиняє зміну дня і ночі. І це обертання дає основну одиницю часу — добу, і зумовлює поділ доби на 2 частини — день і ніч.

Земля здійснює повний оберт навколо осі за 24 год. Цей час називається добою.

2. Практична робота з глобусом та м'ячем.

— Діти, уважно подивіться на глобус. Як ви-вважаєте, де знаходиться вісь земної кулі?

— Земля обертається навколо своєї осі, але потрібно зазначити, що ця вісь є уявною лінією, тобто насправді не існує.

— Що я роблю з м'ячем?

— Чи є в м'яча вісь?

— Я обертаю м'яч навколо уявної осі. Так само обертається і земна куля.

3. Пояснення зміни дня і ночі. Дослід з електролампою.

— Припустимо, що лампа — це наше "уявне" сонце. Простежте, як буде освітлюватися поверхня прямої площини.

— А зараз змінимо наш дослід. Замість прямої площини ми візьмемо глобус — нашу Землю.

Тепер уважно поспостерігайте, як буде освітлюватись наша Земля.

— То який можна зробити висновок, якщо Землю повернути навколо своєї осі?

— Отже, обертання Землі навколо своєї осі спричиняє зміну дня і ночі. Такий повний оберт земна кулі робить за 24 години, тобто за добу.

— Подивіться уважно на освітлений бік глобуса і скажіть, на яких материках день, а на яких — ніч. Чому ви так думаєте?

— Дайте відповідь ще на одне запитання: доба триває 24 години. Чим це пояснюється?

4. Пояснення оберту Землі навколо Сонця.

— Крім того, що Земля обертається навколо своєї осі, вона ще обертається і навколо Сонця. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою.

Вісь Землі не є вертикальною. Вона дещо нахилена, і цей нахил не змінюється. Переконайтесь у цьому, розглядаючи гЛобус. Цей нахил Землі має дуже велике значення, оскільки від цього залежить зміна пір року. Багато з вас хотіли б, щоб літо тривало цілий рік. Але такого у нас не буває. Літо змінює осінь, потім настає зима, весна і знову літо... І так повторюється щороку.

Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 365 діб 5 год 48 хв 46 с. Цей час називається роком. У зв'язку з тим, що таким числом користу­ватися незручно, його округлюють. Три роки мають 365 діб, а кожний четвертий — на одну більше. Цей рік називають високосним. У високосному році дві останні цифри діляться на 4. Наприклад: 1996 — високосний, бо 96:4=24. Має 366 діб.

5. Дослід з глобусом

Посередині стола встановлюють електричну лампочку. Навколо неї обносять глобус так, щоб напрям нахилу осі був постійним. Учні спостерігають, що під час зміни положень глобуса щодо джерела світла краще освітлюється (а стосовно Землі і нагрівається) то північна, то південна півкулі.

— Коли до Сонця повернута північна півкуля, вона отримує більше сонячного тепла і світла, ніж південна. О цій порі тут літо, а в південній півкулі — зима. Через півроку в південній півкулі, яка більше освітлена сонцем, буде літо, а в північній — зима. У цей час Сонце над горизонтом у північній півкулі знаходиться низько і сонячні промені ковзають по поверхні Землі не прогріваючи її.

Коли обидві півкулі під час руху Землі повертаються до Сонця однаково, одержуючи порівну тепла і світла, у тій півкулі, в якій було літо, поступово наступає осінь. А в тій півкулі, в якій була зима, настає весна.

Щороку 21 березня і 21 вересня в усьому світі день і ніч тривають 12 год. Цей день називається відповідно весняним або осіннім рівноденням.


Читайте також:

  1. II. Вивчення нового матеріалу.
  2. II. Вивчення нового матеріалу.
  3. II. Вивчення нового матеріалу.
  4. II. Вивчення нового матеріалу.
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 895

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
VI. Осмислення учнями знань. | V. Осмислення учнями знань.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.