Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь-бесіда учителя.

— Чому від екватора до полюсів земна поверхня нагрівається по-різному?

— Де нагрівається найбільше, а де — найменше?

— Які теплові пояси Землі?

— У якому тепловому поясі Землі розташована територія України?

— Пригадайте, які умови необхідні для життя рослин. Тварин?

— Україна займає вигідне географічне положення для життя населення й господарської діяльності людини. Природа України багата й різнома­нітна, її територія знаходиться в межах географічного поясу, в якому виділяються природні зони мішаних лісів, степу. Невелика ділянка Укра­їни (південно-східний берег Криму) належить до зони субтропіків. Також на території України є два гірських райони — Карпати і Кримські гори. Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови й природні ресурси, грунти, рослинний і тваринний світ.

Праця людей зумовлена погодними умовами кожної природної зони, її корисними копалинами.

Лише перелічивши природні зони, можна зробити висновки про різно­манітність природи України. Кожен, від великого до малого, захоплюється природою нашого краю. Ось як оспівує Україну, її казкову природу Тарас Шевченко.

Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють,

між ярами над ставами верби зеленіють.

Сади рясні похилились, тополі по волі стоять собі,

мов сторожа, розмовляють з полем.

2. Характеристика зони мішаних лісів.

— Зона мішаних лісів розташована в Україні на півночі, займає близько 20% території. Простягається з півночі на південь на 150-200 км. В неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської областей. Південна межа проходить по лінії Устилуг-Рівне-Шепетівка-Житомир-Київ-Ніжин-Батурин.

Рельєф — рівнинний, низовинний (Поліська низовина), в зв'язку з чим землі перезволожені, є болота і заболочені масиви. Водні ресурси зони досить великі, тут протікають притоки Прип'яті: Горинь, Стир, Жерев, Уж, Тетерів, Десна з притоками, є значні запаси підземних вод, кілька великих озер. Клімат Полісся помірно-континентальний, з теплим і вологим літом та м'якою зимою. Середня температура січня -4 °С —8 °С, середня температура липня +17 °С — +19 °С. Середня тривалість безморозного періоду — 160-180 днів. Зона є найбільш зволоженою рівнинною територією України. Тут за рік випадає 600-700 мм опадів, більшість яких припадає на літо.

Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, із частою зміною холодної і теплої погоди. Сніг тане довго. Літо тепле, але не жарке, дощове. Буває багато гроз. Перехід від літа до осені поступовий, із частим поверненням теплої погоди. Зима м'яка, хмарна, з частими відлигами. Висота снігового покриву сягає у лютому 20-30 см. В цілому кліматичні умови зони лісів сприятливі для сільськогосподарської діяльності. Ґрунти тут дерново-підзолисті і болотні. 30% території зони займають ліси. Решта — сільськогосподарські угіддя і болота.

В зоні мішаних лісів переважають бори, субори, березняки.

Бори — соснові ліси. Вони двоярусні, підлісок відсутній. В трав'янисто-чагарниковому покриві, який досить бідний, переважають мохи, лишайники, чорниця, багно, ситник.

Субори розвинуті на більш родючих ґрунтах. Це ліси — із сосни та дуба звичайного. В підліску ростуть брусниця європейська, крупина ламка, в трав'янистому покриві — копитняк європейський, зірочник лісовий, папороть, орляк звичайний.

Березняки — березові ліси з берези бородавчатої з домішками сосни, дуба і граба. З чагарників тут ростуть: горобина звичайна, крупина ламка, верес, плаун, звіробій, моренка пахуча та інші.

Для фауни зони мішаних лісів характерні тварини лісу. Тут водяться лось, козуля, кабан, олень, білка, лісова куниця, борсук, вовк, лисиця. З птахів поширені тетерев, рябчик, глухар, шпак, синиця, дрізд, дятел; з плазунів — гадюка звичайна, ящірка прудка, болотна черепаха. В лісах багато комах-шкідників: сосновий і непарний шовкопряд, вусачі, короїди, комарі, ґедзі.

Ось як у маршовій пісні "Моє Полісся" описується цей край:

Очерет мені був за колиску,

в болотах я родився і зріс.

Я люблю свою хату поліську,

я люблю свій зажурений ліс.

В тім Поліссі понуре болото,

пів-Полісся вода залила,

тільки де-не-де хутір самітно,

тільки де-не-де клаптик села.

З якою любов'ю і ласкою тут говориться про Полісся! Кожному слід любити і берегти той край, де живемо. З метою збереження фауни і флори на Поліссі створено в 1968 р. Поліський заповідник.

Слід зазначити, що зона мішаних лісів, або Полісся, — це територія, 27% якої вкрито лісами, значна частина земель заболочена і надмірно зволожена. Тому цей регіон України має певні особливості у розвитку народного господарства. Завдяки наявності лісів, покладів торфу та керамічних глин, на Поліссі добре розвинуті торфова, деревообробна, целюлозно-паперова, фарфорово-фаянсова і легка промисловості. Фізкультхвилинка.


Читайте також:

  1. II. Вивчення нового матеріалу.
  2. II. Вивчення нового матеріалу.
  3. II. Вивчення нового матеріалу.
  4. II. Вивчення нового матеріалу.
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 547

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
IV. Повідомлення теми та завдань уроку. | VI. Осмислення учнями знань.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.