Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя.

— Ми живемо у самостійній незалежній державі — Україні. За своїми розмірами Україна більша за такі держави, як Англія, Австрія, Бельгія, Голландія, Данія, Португалія і Швейцарія разом узяті.

За чисельністю населення вона посідає п'яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції та 24-е у світі. В Україні живе близько 48 мільйонів осіб.

Більшість народу України — це українці (77%). Цікаво, що найвища частка українців у населенні Тернопільської, Івано-Франківської, Волинської області (понад 97%), а найнижча — в Криму (менше 25%).

Українці є дуже давнім народом. Знахідки вчених свідчать, що окремі території України були вже заселені більш як 600 тис. років тому. Тут була створена держава українців — Київська Русь, а тепер — Україна. Тут розвинулась наша мова — українська, культура, звичаї, традиції.

Поряд з українцями в Україні проживають понад 100 інших народів. Серед них найбільше росіян (19, 3%), білорусів (0, 7%), молдаван (0, 5%), кримських татар (0, 5%), болгарів, угорців, румунів, поляків, євреїв. Україна — їхня Батьківщина, бо більшість з них тут народилися. Усі народи в Україні мають рівні права і можливості розвивати свою культуру і освіту рідною мовою. Спільно з українцями вони будують незалежну і демократичну державу, вільними громадянами якої вони є.

Всього на території України проживає понад 3/4 українців, всього ж їх у світі понад 50 млн. осіб. Ті з них, які проживають за межами України, утворюють українську діаспору. (Діаспора — від грецького слова — розсіяння; розсіяння по різних країнах народу). Вона найчисельніша у Росії (понад 5 млн. осіб), Казахстані — 900 тис. осіб, Канаді — 1 млн. осіб. У багатьох із них українці зберегли свою мову, культуру, звичаї.

Уся територія України поділена на 24 області та включає в себе Республіку Крим. В Україні нараховується 451 місто. Найбільше їх — у східних областях України, а найменше — у південних і північних областях. У дев'яти найбільших містах України проживає більше третини міського населення. Це — міста-мільйонери (Київ, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ, Одеса) і дуже великі міста (Львів, Запоріжжя, Кривий Ріг, Маріуполь). Міста будували там, де є родовища корисних копалин, залізна або шосейна дорога.

— Чим займаються люди в містах?

— Найпоширенішими населеними пунктами в Україні є села, їх майже 29 тисяч. На людність, розміщення та особливості забудови сіл значною мірою впливали природні умови. Маленькі села переважають на Поліссі. У степах розміщені одновулицеві села, витягнуті вздовж річкових долин. В Карпатах поширені хутори, що складаються з розкиданих на значній площі жител.

— Чим займаються люди в селі?

2. Робота з фізичною картою України, картою природних зон і контурними картами.

— Якими умовними знаками позначають міста?

— Чому ці знаки різні за розмірами?

— Позначте на контурній карті усі обласні центри, столицю Республіки Крим.

— Розгляньте карту природних зон. Які обласні центри знаходяться в кожній із природних зон?

3. Продовження розповіді вчителя.

Державо моя, Україно!

Край, де калина росте без упину,

а пісня все лине — ота, солов'їна.

Лишайся ж такою, моя Україно!

Ліси, ґрунти, озера, ріки,

моря, рослинний і тваринний світ —

усе це зараз і навіки

повинен бачити твій рід.

Усяк малий, усяк той дід

повинен знати на весь вік:

"Якщо з природи щось черпати,

то мусиш їй і спокій дати,

а головне — про неї дбати,

знати, любити та охороняти".

— Природа України щедра, багата і різноманітна. М'який, помірний клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють умови для зростання лісової, лучної та степової рослинності. На півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму зростають хвойні, мішані й листяні ліси, які поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, в приморських районах, розкинулася рівнинна степова зона, нині майже повністю переорана.

Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського вироб­ництв, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомо­більних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель — все це призвело до значних змін у природі (ландшафту), вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.

За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природ­ною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилась кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

У зв'язку з цим у наш час — час технічного прогресу — особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС, внаслідок якої дуже забруднилося навколишнє середовище, а це негативно позначилося на флорі і фауні нашої країни.

З метою охорони і збереження зникаючих видів тварин і рослин ще у 1948 році на Міжнародному симпозіумі охорони природи (МСОП) була створена постійна комісія з питань охорони рослин і тварин, які зникають. А вже наступного року була створена Міжнародна Червона книга, в якій описані види рослин і тварин планети, яким загрожує небезпека повного зникнення.

У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені до Червоної книги, охороняються законом.

Держава піклується про охорону природи, на цю справу виділяються величезні кошти. Створюються заповідники, заказники, в яких охоро­няються рідкісні тварини і рослини.

Зараз в Україні нараховується 13 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об'єктів: урочищ, пам'яток природи, парків та ін.

Метою створення заповідників є збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів, вивчення природного ходу процесів і явищ, що в них відбуваються. В заповідниках проводиться велика наукова робота. Все, що знаходиться на території заповідника: земля, її надра, водні простори, живі організми, вилучається з господарської діяльності і передається у безстрокове користування заповіднику.

Найдавніший у країні державний заповідник — "Асканія-Нова" (Херсонська область, 1921 рік).

Наймолодший заповідник — "Медобори", створений у 1990 році. Він розташований у Тернопільській області (це, переважно, урочища Кременецьких гір та гори Медобори). Основна територія масиву вкрита лісами (98%), решта — лучні та степові ділянки, розсипи вапняків.

Заповідник багатий на тваринний світ та археологічні пам'ятки.

Крім того, ще є:

"Дунайські плавні" (Одеська обл.); Карадазький ДЗ (схід Південного берега Криму); Канівський ДЗ (Черкаська обл.); Карпатський ДЗ (Закарпатська обл.); Луганський ДЗ (Луганська обл.); "Мис Мартьян" (Крим, біля м. Ялта); Поліський ДЗ (Житомирська обл.); ДЗ "Розточчя" (Львівська обл.);

Український державний степовий заповідник (Запорізька і Сумська обл.);

найбільший — Чорноморський ДЗ (Херсонська і Миколаївська обл.);

Ялтинський державний гірсько-лісовий заповідник (Кримські гори). На території Тернопільської області знаходиться 95 видів вищих рослин і живе 39 видів тварин, занесених до Червоної книги нашої країни.

4. Хвилинка-цікавинка. (Розгляд ілюстрацій.)

Рослини, занесені до "Червоної книги": дерева — береза Клокова, береза темна;

кущі — бруслина карликова, вовчі ягоди пахучі, зіновать біла, клокичка периста, таволга польська;

трав'янисті рослини — анемона розлога, беладона звичайна, відкасник татарниколистий, зозулині черевички справжні, ковила волосиста, ковила периста, лілія лісова, лунарія оживаюча, любка дволиста, молочай волинський, росичка англійська, сон великий, сонцецвіт сивий, цибуля ведмежа, ясенець білий та ін.

Тварини, занесені до Червоної книги:

комахи — шовкопряди березовий та кульбабовий, бражники дубовий, мертва голова та Прозерпіна.аполлон, махаон та ін.;

риби — стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибець малий; плазуни — полоз лісовий, мідянка;

птахи — лелека чорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шуліка рудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балобан, скопа, пугач;

звірі — кутора мала, підковоніс малий, пічниця триколірна, широковух європейський, сліпак подільський, перегузня, горностай, тхір степовий, видра річкова, борсук, кріт лісовий.


Читайте також:

  1. II. Вивчення нового матеріалу.
  2. II. Вивчення нового матеріалу.
  3. II. Вивчення нового матеріалу.
  4. II. Вивчення нового матеріалу.
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 473

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
III. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду. | VI. Осмислення учнями знань.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.