МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Зв’язок педагогіки з іншими науками.Педагогіка, як і будь-яка наука, розвивається в тісному взаємозв'язку з іншими науками. Філософські науки (наукознавство, соціологія, етика, естетика) допомагають педагогіці визначити зміст і цілі виховання, правильно враховувати дію загальних закономірностей людського буття і мислення, постачають оперативною інформацією про зміни у науці і суспільстві, тим самим допомагаючи коригувати спрямованість виховання. Анатомія і фізіологія є базою для розуміння біологічної сутності людини - розвитку вищої нервової діяльності і типологічних особливостей центральної нервової системи, органів чуття, опорно-рухового апарату, серцево-судинної і дихальної систем. Особливе значення для педагогіки має її зв’язок із психологією, яка вивчає закономірності функціонування і розвитку психіки людини. Психологію головним чином цікавить самий розвиток психіки, а педагогіку - ефективність тих виховних впливів, що викликають плановані зміни у внутрішньому світі і поведінці людини. Кожний аспект педагогіки знаходить опору у відповідному розділі психології. Дидактика, наприклад, спирається на теорію пізнавальних процесів і розумового розвитку; теорія виховання базується на психології особистості і теорії розвитку емоційно-вольових процесів. Інтеграція наук спричинилася до виникнення міждисциплінарних галузей - педагогічної психології, психопедагогіки. Очевидні зв'язки педагогіки з історією і літературою, географією й антропологією, медициною й екологією, економікою та археологією, політологією, етнографією, культурологією. У наук, що мають цілком різні і, здавалося б, дуже далекі сфери дослідження, знаходиться чимало точок зіткнення, із яких часто і виникають нові перспективні напрямки. Такими є, наприклад, галузі, що виникли на стику педагогіки з точними і технічними науками, - кібернетична, математична, комп’ютерна педагогіка тощо. Посилюються зв’язки педагогіки із соціологією, що досліджує вплив соціального середовища на людину, її становище в суспільстві. Педагогічна соціологія, що утворилася на стику педагогіки і соціології, здійснює переклад загальних даних і результатів соціологічних досліджень про процеси змін соціальної структури суспільства, професійної зайнятості людей в конкретні завдання виховання, які повинні разом вирішувати школа, сім’я і суспільство. Біологічні науки, і зокрема фізіологія, розглядаються як природо наукова база і педагогіки, і психології. Педагогіка опирається на фундаментальні праці видатних російських фізіологів Сєченова і Павлова. З питань нервово-психічного розвитку людини, рефлекторної природи психічної діяльності тощо. Особливо велике значення для вирішення конкретних питань навчання і виховання, розробка режимів праці і відпочинку мають вікова фізіологія, що вивчає особливості будови і функціонування організму дітей, підлітків, юнаків і дівчат та шкільна гігієна, що вивчає питання гігієнічної організації всіх видів занять у школі (стан здоров’я, фізичний розвиток і працездатність школярів в залежності від режиму і умов навчання і виховання). На відміну від інших дисциплін, що вивчають окремі сторони розвитку людини та її особистості, що відбувається під впливом різних факторів, педагогіка займається людиною в цілому і шукає найбільш дієві шляхи формування цілісної людської особистості. Форми зв’язку педагогіки з іншими науками різноманітні і включають: – запозичення наукової ідеї і її творче використання в педагогіці (наприклад, кібернетичні ідеї управління); – використання даних, отриманих іншими науками (наприклад, даних фізіології про працездатність учнів різного віку); – використання методів інших наук (наприклад, математичних); – об’єднання зусиль двох або кількох наук для спільного з педагогікою вирішення загальних проблем (наприклад, психології, фізіології і педагогіки для дослідження можливостей більш раннього початку систематичного навчання школярів); – використання термінів і понять інших наук для збагачення і поглиблення уявлень про сутність педагогічних явищ чи для позначення нових (наприклад, поняття зворотного зв’язку, запозиченого з кібернетики). Педагогіка використовує матеріали і дані суміжних наук не у готовому вигляді, а на основі строгого їх відбору, після проведення спеціальної педагогічної переробки, з обов’язковим виявленням умов і кордонів їх прийнятності в педагогіці.
Читайте також:
|
||||||||
|