Таб.2.1. Узагальнення психологічних процесів старшокласників
Психологічний процес
Старший шкільний вік
Провідна діяльність
навчально-професійна, спілкування з однолітками
Мислення
сформоване теоретичне, абстрактне, узагальнююче, гіпотетичне, дедуктивне мислення, розвивається логічне, упевнено користуються різними розумовими операціями.
Пам'ять
збільшується об’єм пам’яті, змінюються процеси запам’ятовування (застосовують раціональні прийоми довільного запам’ятовування матеріалу)
Увага
дуже суперечлива,зростає обсяг уваги, здатність довго зберігати її інтенсивність, розвиток концентрації уваги, зростає роль довільної та післядовільної уваги, удосконалюється здатність до розподілу та переводу уваги.
Мотив
висуваються мотиви, пов'язані з життєвими планами учнів, їх намірами в майбутньому, характеризуються наявністю ведучих, цінних для особистості спонукань, професією, потребою проявити свої здібності у зв'язку з розвитком інтелектуальних сил.
Таким чином, для формування предметної компетентності у старшокласників на достатньо високому рівні вчителю необхідно враховувати психічні особливості школярів старшої школи. І відштовхуючись від цього, слід обирати форму організації та вид діяльності учнів в навчальному процесі, яка сприятиме підвищенню рівня їх навчальних досягнень, зацікавленості, мотивації, активності, а й створюватиме умови для формування та розвитку предметної компетентності в процесі вивчення фізики й математики.